Dag-24 Zaterdag 11 Juni.

11 juni 2016 - Ellwangen, Duitsland

Ballmertshofen-Ellwangen 55 km.

Bij vertrek is het nog droog, maar het lijkt verstandig de regenkleding toch maar aan te trekken. De waard zwaait ons uit nadat hij ons zijn fotoboeken van zijn fietstochten met zijn vrienden heeft laten zien. Zijn vrouw moest  dan op het huis passen. Op onze opmerking dat dit laatste zeer altmodisch is, gaat hij niet in.

De regen laat niet lang op zich wachten. Dit is een etappe van stille wouden en rustige boerendorpjes. De route gaat omhoog naar een hoogvlakte in het noordoosten van de Schwabische Alp. Om het af te leren kregen we vanaf deze alp nog een keer een lekkere afdaling. Met twee langere en twee kortere klimpartijen is dit de zwaarste etappe van de tocht in omgekeerde richting (Nederland-Rome). We hebben het land van de fraaie vakwerkhuizen achter ons gelaten en komen nu aan in het gebied van de schattige barokke dorpskerkjes. Wegens de nattigheid mijden we de leempaden en maken gebruik van de asfaltvariant van de route. Deze grotere wegen zijn op dit moment niet druk. Ons etappeeindpunt Ellwangen heeft een mooie binnenstad met veel gezellige horeca, gevels in feestelijke pasteltinten en een bezienswaardige St. Vitus basiliek. De Marktplatz voor de basiliek is omzoomd door de barokke Stiftstherrenhauser: herenhuizen waarin eertijds de stiftsheren woonden. In de moderne Heilig Geist Kirche zijn 8 bijzondere vensters van de priester-kunstenaar Sieger Koder (1925-2015) te zien. Op een heuvel ten noordoosten van het centrum staat het kolossale Schloss ob Ellwangen. Dit renaissance slot was de residentie van de vorst-proost van 1460-1801, daarna was het tot 1842 een koninklijke residentie. Momenteel is het een museum. De naam van de stad Ellwangen is afkomstig van een verbond van Germaanse stammen, de Alamannen, wat 'alle mensen' betekent.

Op het marktplein  vinden we een levensgroot scherm waarop een menigte de voetbalwedstrijd kan volgen onder het genot van bier, bratwurst en schnaps.

1. Herman en Stini:
    11 juni 2016
    Als we jullie reisverslag lezen moet ik vaak aan het volgende liedje denken:
    hagel en sneeuw, onweer wind en regen deren ons niet, we kunnen er wel tegen.
    Maar zo te lezen hebben jullie het gezellig met elkaar en dat is belangrijk.
    Goede tocht verder nog!!!! Tot gauw.
  2. Lena enGerrit:
    12 juni 2016
    Hoi luitjes, jammer dat het weer jullie ,niet alle dagen goed gezind is, maar jullie genieten
    met volle teugen, alles door elkaar genomen,een groot plus punt.
    Wij genieten,met jullie belevenissen mee, prachtig.
    goede reis verder, en trap maar lekker door, kan je een liedje van maken,

Ontvang de hartelijke groeten van de Krimpenezen