Dag-30 vrijdag 17 Juni

18 juni 2016 - Euskirchen, Duitsland

Asterstein-Koblenz- Euskirchen 105 km.

Na een gevaarlijke afdaling van 22% bereiken we via een spoorbrug het Rijndal. We fietsen langs de promenade waar het al gezellig druk is en zien waar de Moezel de Rijn in stroomt. Het is nog redelijk droog. We vervolgen onze weg en het blijft een zoeken om parallel aan de route te kunnen blijven, want de kade is bij grote gedeelten overstroomd door de rivier. Remagen verwierf zich een naam in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog toen de Amerikanen hier in 1945 een eerste Rijnovergang forceerden. De spoorbrug viel slechts licht beschadigd in hun handen, maar bezweek slechts 10 dagen later wegens overbelasting. Door de regen hebben we niet veel van de stad gezien, zoals dit op de laatste week vaker het geval was. Voordat we afslaan om het Rijndal uit te klimmen kunnen we nog een stuk kade meepakken. Een leuk afscheid van de Rijn. Tijdens de pittige klim uit het Rijndal valt bij Adri alle ondersteuning weg door de regen. Gelukkig blijkt het euvel  toch nog weer te verhelpen.

Tot het eind van de dag blijft het een worsteling om bezijden de route toch in het spoor te blijven. Steeds weer komen we versperringen tegen wegens Hochwasser, ook op de betonpaden door de velden. Zoals steeds op onze reis door Duitsland zijn de Edeka's langs de route met hun smakelijke broodjeshoek gewaardeerde pleisterplaatsen. We slapen deze nacht in een voormalig fabriekspand.