Dag-31 Zaterdag 18 juni

18 juni 2016 - Wassenberg, Duitsland

Euskirchen-Wassenberg  95 km.

Vandaag voert de weg ons langs de Ruhr, die ook ontstuimig stroomt en ons ook weer voor allerlei verrassingen stelt, zoals eerder zijn soortgenoten. We rijden voornamelijk langs de grote weg, omdat de officiele route niet begaanbaar is. Zoals eerder gememoreerd is het een wonderschoon landschap, maar dan moet het wel zonnig zijn. Onze regenpakken raken met ons verkleefd. We komen in het hotel van Barbara en Andree, beiden afkomstig uit Polen. We proeven hun kopieuze  Poolse maaltijd, die bijzonder in de smaak valt. Andree heeft een tuin waarin hij heel veel kruiden en groenten verbouwt, maar door de regen is alles 'kaput'. Na het dessert krijgen we nog een espresso met een drankje met een geheim recept van hun Ur-Oma, zoals verteld 'de geest van Mazuren'. Het is geen alcohol, verzekert men ons, maar een medicijn. Daarna volgt nog goudwater van het huis. Bij het schudden van het glaasje zijn gouden schilfers te zien.  Een zeer gastvrije en en persoonlijke ontvangst.