Dag-25 Zondag 12 Juni

12 juni 2016 - Sindringen, Duitsland

Ellwangen-Sindringen  85 km.

Bij ons vertrek uit Ellwangen weten we al dat op deze dagetappe de restaurants en andere gelegenheden om koffie te drinken schaars zullen zijn. Pas tegen een uur of twaalf konden we een koffiestop maken.

Aan het begin van de etappe gingen we onder de Kocher Talbrucke door, met 185 meter de hoogste brug in Duitsland. In het dorpje Geislingen is het museum van de bouw te bezoeken. De etappe volgt de idyllische Kocher door een zeer landelijke omgeving. Anders dan bij de Neckar loopt de route meestal niet langs de rivier, maar maakt hier en daar gebruik van een fietspad dat op een voormalig lokaal spoor is aangelegd.

We hadden al gehoord dat er in deze omgeving de afgelopen weken heel veel schade is ontstaan door overstromingen, aardverschuivingen, modderstromen, e.d. Vandaag zagen we dit met eigen ogen. Het is met donder en geweld van de hellingen afgekomen. Stapels boomstammen, stenen versperden wegen en fietspad. We kwamen door dorpjes waar bruggen en wegdek was weggeslagen en waar de modder een meter hoog in woningen had gestaan. Huizen waren soms gedeeltelijk ingestort of ramen vervangen door houten platen. Langs de hele Kocher waren de resultaten van het natuurgeweld gezien. Politie stond hier en daar op wacht om ramptoerisme tegen te houden. Ons werd geen stro breed in de weg gelegd om gewoon door te fietsen (soms ploeterend met de fietsen door de modder) De wegen nog helemaal onder de klein/leem. Verbazingwekkend ook, dat er ook alweer weer zoveel opgeruimd was. Flink moe kwamen we in ons hotel aan, waar de fietsen met de hogedruk spuit gereinigd mochten worden.

1. Greetje:
    12 juni 2016
    schokkend om dit op je vakantieroute mee te maken,
    misschien komen jullie dit nog meer tegen.
    Het weer ziet er voor de komende week niet leuk uit,
    veel sterkte,
    Greetje
  2. Dries en Gerry:
    13 juni 2016
    Oei, wij hebben deze taferelen een keer aan de Elbe meegemaakt en hebben er wel een beeld bij. Maar rust goed uit en ga welgemoed verder, hopelijk met minder obstakels.
    Geniet, en alle goeds, groet, Dries en Gerry