Dag-10 zaterdag 28 mei

28 mei 2016 - Florence, Italië

Bezoek aan Florence .

Het ontbijt staat voor ons klaar in de warme morgenzon op het terras met een schitterend uitzicht over Florence. Om gebruik te maken van het openbaar vervoer weer die klim naar boven gemaakt. De fietsen worden in de schaduw bij de bushalte achtergelaten. Er is ons verzekerd dat de hele bevolking van ca. 30 personen ze in het oog zal houden. Een hele sensatie om met de buurtbus naar beneden te denderen (de chauffeur rook volgens ons dat we van het platte Nederland kwamen wilde ons zijn stuurkunst demonstreren. Na een half uur waren we in Florence en stapten achter een Japanse gids de bus uit en vonden op die manier snel de ook hier weer prachtige dom in vergelijkbare bouwstijl met die van Siena.  Wel  groter, rijker en kleurrijker. We mogen er zelfs gratis in. Florence maakt een smoezeliger indruk dan Siena. De straten zijn breder en naar ons gevoel drukker.  Een soort Montmartre op een plein trekt onze aandacht. Portretten in allerlei typische kenmerken vinden gretig aftrek. Verop in de stad worden met krijt kunstwerken op de straatstenen gemaakt. Wandelend langs de Arno zien we de Ponte Veggio met daarop de winkeltjes. Rondleidingen werden aangeboden per eco-kar (120 euro per 4 personen), paardenkoets of hop-on bus, maar wij besloten tot de benenwagen. Dit bleek een goed besluit, want toen we eenmaal weer op de lijnbus stapten gingen we links en rechtsom 2 maal de hele stad door! Daarna het laatste traject met een kleinere buurtbus die zo mogelijk nog harder reed dan die van de heenrit. De duik in het zwembad aan het eind van de dag gaf een heerlijke verkoeling.

1. Herman en Stini:
    29 mei 2016
    Jullie hebben het erg warm. Fijn dat jullie zo genieten van alles. Ga zo door!!