Dag-11 Zondag 29 mei

30 mei 2016 - Loiano, Italië

Firenze-Loiano   90 km.

Het vertrek stond gepland om negen uur, maar er was eerst nog wat reparatie  aan de fietstassen. Eenmaal op weg richting Florence begon de eerste flinke regenbui. We hijsen ons in de regenkleding maar worden uiteindelijk toch kletsnat. Terwijl we even pauzeren onder een afdak, zien de de giro d'Italia passeren. We fietsen nu in de Appenijnen. Het zijn fikse beklimmingen en afdalingen. Even wat getallen: hoogtemeters totaal 2306 meter stijging, totale daling 2170 m. Ter vergelijking: 2 maal de Alpe d'Huez .  Onderweg zien we weinig van de omgeving door mist en regen. De afdalingen zijn lastig door glad wegdek. Wat we wel zien: rijen reuzenslakken langs de rand van de weg.  Op driekwart van deze tocht moeten Adri en Corrie de accu's bijladen. Mede door de beklimming van 2 passen : Passo della Futa , 902 m, en de Passo della Raticosa, 968 m; loeizware passen. Het opladen van de accu's kwam goed uit, want onderwijl begon het opnieuw te plenzen. Aan het eind van de middag zijn we weer een beetje opgedroogd en komen in Loiano aan bij een hotel annex bejaardencentrum . De eigenaresse heeft ons al gespot en hangt Italiaans ratelend uit het raam. We wachten maar af en even later doet ze de deur van de sousterain voor onze fietsen open. Door de krochten van het hotel slepen we de tassen naar de lift. Het geheel riep wat vraagtekens op vanwege het grote aantal oudere dames dat daar rondhing. Nagevraagd bleek er inderdaad een aantal van deze dames te wonen.

1. Greetje:
    30 mei 2016
    Een kleine troost voor jullie: het heeft hier gehoosd, het was vooral in het oosten van het land heel zwaar weer. Ik hoop dat jullie morgen beteer weer hebben. Maar op de foto's is het mooi weer, zijn die vandaag genomen?
    groetjes
    Greetje