Dag-9 Zaterdag 5-08-2017

5 augustus 2017 - Romans-sur-Isère, Frankrijk

La Begude----Romans sur Isere   85 km.

Na een voortreffelijk hotel (en niet duur), vertrekken we uit la Begude. Er staat een forse wind, meneer Mistral heeft er zin in vandaag! Het vraagt flink wat inspanning maar geeft ook verkoeling. De route brengt ook meer schaduw dan gisteren. We rijden langs de rand van de Vercors. Het behoort tot de Franse voor-alpen, met de Grand Vymont met 2143 m het hoogste punt.

Langs de route van vandaag staan de zonnebloemen er nog fleurig bij, zeker later ingezaaid. in Suze la Rousse paseren we een robuust feodaal kasteel dat nog van de prinsen van Oranje is geweest. Tegenwoordig is het een wijnuniversiteit, waar ook muziekfestivals plaatsvinden. Het stadhuis van dit historische stadje heeft een zeer fraaie laat-gotisch gevel. We komen bij Valreas.  Stad en omgeving zijn eigendom geweest van de paus toe hij resideerde in Avignon. Overal zie je borden met 'Enclave des Papes, al heeft  de goede man hier al eeuwen niets meer tevertellen. De wijnen schijnen hier zeer goed te zijn, maar bij ons onbekend.  Zou onze kenner Gort dit nog niet ontdekt hebben? Suze la Rousse is bij ons een bekend vertrekpunt om de Mont Ventoux te beklimmen. Bij Aleyrac zien we de overblijfselen van een Benedictijns klooster Notre dame la Brune, uit de 12e eeuw, met nog duidelijk herkenbare Romaanse architectuur. Een klokkentoren en bogen. Er achter is een bron met wonderbaarlijke eigenschappen. Ze geneest hoofdpijn en huidklachten. Echt iets voor vermoeide fietsers na een stevige klim. Zo' n stevige klim is b.v. Col du Pas de Lauzens. Bovenop zijn we niet de enigen die er een fljnke pauze nemen. Een hele groep veteranen op leeftijd schudden elkaar de hand als ze het gehaald hebben! De afdaling is een echte beloning. De verdere reis gaat voornamelijk over glooiend gebied met afwisselend schaduw en gemaaide goudkleurige stoppelvelden. De harde wind maakt het pittig. Waar hier en daar op groene velden een beregeningsinstallatie ook de rijweg bedient,  maken we graag gebruik van een gratis douche. Na een korte klim dalen we af naar Romans, een tweelingstad met Bourg-de-Peage. De naam zegt het al : Hier moest je vroeger tol betalen  voor het oversteken van de Isere. Wij kunnen gewoon de brug over. Het is nog even zoeken naar het Chambre 'd Haute. Van buiten wekt dit bij aankomst weinig verwachting, maar achter de schuttingdeur gekomen, valt het reuze mee.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tanny:
    7 augustus 2017
    Hoi zus, ik ben trots op jou dat je het toch maar allemaal doet