Dag-10-Zondag 6-08-2017

6 augustus 2017 - Saint-Alban, Frankrijk

Romans Sur Isere----Saint Alban 98 km.

We ontbijten in de tuin waar de heer des huizes zijn gasten bedient. Zo blijken de rollen in deze branche vaak verdeeld. Het is geen Engels breakfast, maar het ontbreekt ons aan niets. Ook niet na de brooddag van gisteren, want tegen het eind van de rit hadden we geen puf en zin meer die avond nog eens terug te fietsen naar het centrum. We zouden de volgende morgen best halen met nog een keer een Franse sandwich, wat een goed belegd stokbrood betekent.

Ook op zondag is de broodjeswinkel al om 7 uur open, dus zijn we vlug voorzien. Ook de route is snel opgepikt. We passeren uitgestorven dorpjes en dan weer een rommelmarkt, waar het een drukte van belang is. Oude mensjes met een stok zien we van heinde en verre naar de markt lopen.

Het is een zware dag door vele korte steile klimmen van vaak zo' n 1500 m 8-10%. Het is minder heet, maar de wind doet een forse duit in het zakje. Ook op de vlakkere gedeelten hebben fietsende volbepakte tegenliggers er heel wat meer vaart in dan wij. De hoog gelegen route is bezaaid met etangs, waterplassen. Recreatie zien we hier niet.

Omdat we halverwege de dag de aangegeven kilometers op de e-bike niet vertrouwen,  zoeken we een plek om te kunnen opladen. Een supermarkt buitenaf blijkt nog een uur open. Aan een stopcontact aan de buitenmuur mogen we opladen. Er is net tijd genoeg om een blokje erbij te vangen. Zonder spanning kunnen we verder.

Na een inspannende klim is Faramans een oase van rust. We genieten van de fraaie uitzichten. Als we tegen het einde van de etappe een stuk af willen snijden lopen we vast in een pad met zand en stenen. Toch maar liever omkeren en over het asfalt verder. Het kost meer kilometer, maar minder tijd. We bellen aan bij  de chambre d' haute van de vrolijke Nadine, die gelukkig ook een woordje Engels spreekt. Haar zwembad is voor ons helemaal het einde.

1. Hilbertmensink:
    6 augustus 2017
    zondag vandaag zijn de dames kampioen voetballen geworden . maar juli zijn kampioen fietsers groeten hilbert kl