Dag-6 woensdag 2-8-2017 Arles-Avignon

2 augustus 2017 - Avignon, Frankrijk

Arles- Avignon  fietsdag grotendeels langs de Rhone. 45km

We verlaten Arles, een bijzondere stad mede door van Gogh. De route loopt gedeeltelijk langs de Rhone. Eerst maar eens die drukke stad uit. Door landbouwgebied met uitgestrekte velden zonnebloemen en met goede en rustige wegen, fietsen we op ons gemak richting Avignon. Hoewel rustig ,de hitte doet ons  alle schaduwplekjes benutten die in onze rijrichting gelukkig ruim voorhanden zijn. Hier moet  zich ook de molen Moulin de Daudet bevinden , wij zien hem niet. Adri ziet langs de snelweg nog restanten van een Romeins Aqaduct. Deze is hier weer opnieuw opgebouwd; hij moest wijken voor de snelweg. Ook hier haalt de moderne tijd de oudheid in.  In Maillane, een dorp met een leuk pleintje, dat weggelopen kon zijn uit een schilderij van  van Gogh, nemen we een pauze. In een cafe met allen maar mannen is het een kabaal van belang. Wie zegt dat vrouwen samen veel kletsen? Maillane is de geboortplaats  van Frederique Mistral , jawel de uitvinder van deze harde wind draagt zijn naam. In Fontvieille, nemen we een lange pauze om de meegenomen baquette te smeren en zoeken verkoeling in en aan een fontein. Avignon is niet ver meer. We zouden het lopend kunnen doen, maar dan niet in deze temperatuur. De binnenkomst is heel druk, maar verrassend door de mooie muren uit de pausentijd. Zij mochten ze bouwen, maar dan wel een-steens. Zo hadden ze geen defensieve waarde en een teken dat de politieke macht van de paus aan banden moest worden gelegd. Het lijkt er op dat ze stiekem toch wel wat steviger zijn geworden. Morgen maar eens van dichterbij bekijken.

1. Hilbertmensink:
    3 augustus 2017
    mooie fotos we hopen dat de temperatuur iets zak wel heet he met volle bepakking groetjes hil kl