Dag-7 Donderdag 3-08-2017 Avignon hoogtepunten

3 augustus 2017 - Avignon, Frankrijk

Avignon bezichtigen -temp 38 graden celcius.

Om een uur of 10 gaan we maar eens op stap. Wie weet hoe heet het nog gaat worden. Eerst maar eens richting het park bij 'Le palais du pape'. Het ligt op het hoogste punt van de stad, aan de Rhone, en je hebt er een mooi overzicht over de Provence. En inderdaad, ook de Pont d'Avignon ligt dichtbij in het zonnetje. Het park heeft fleurig beplante perken en veel banken in de schaduw. We maken er dankbaar gebruik van. Weer beneden gekomen staat er al een lange rij toeristen in de brandende zon te wachten op een kaartje voor het Pausenpaleis. Die beproeving laten we graag aan ons voorbijgaan. De buitenkant van het gebouwencomplex is imposant. Er is ook zeer lang aan gebouwd. Elke paus die aantrad breidde het weer verder uit. In de middeleeuwse politiek bekleedde de paus in Avignon een zeer belangrijke plaats, tot ergernis van vele vorsten, waaronder de Franse. Van 1300 tot 1400 was Avignon de pauselijke residentie. De stad putte hieruit grote welvaart. Ook nu met de vele toeristen en dito hotels en restaurantjes. Vele gebouwen van vroegere prelaten en gezanten zijn nu ingericht als museum of galerie. Ieder jaar ontvangt de stad in julie het  grootste theaterfestival ter wereld. We zijn dus net te laat! En te vroeg, want ook in de komende weken is veel op dat gebied te beleven in de theaters en op de straat. Vandaag zijn het ook de muzikanten die de wachttijden bij het paleis zeer veraangenamen.Zo ook andere straatacts, waarvan we uit de schaduw genieten. De hitte drijft ons een paar keer terug naar de airco van het hotel om even weer bij te komen. Morgen maar zo vroeg mogelijk de fiets op! De avond brengt iets verkoeling en tijdens onze maaltijd op een plein worden de instrumenten neergezet en begint een enthousiaste groep jonge muzikanten 'bike 'n music' zich te laten horen. Ze fietsen elke zomer door een Franse provincie en treden elke avond op. Met gekregen donaties steunen ze een onderwijsproject voor kinderen die nieuw in Frankrijk zijn gekomen. In de hoed op straat was te zien dat ze een mooi bedrag bij elkaar rijden en zingen. Prachtig dat dit gedaan wordt!