Dag-5- Arles Dinsdag 1-09-2017

1 augustus 2017 - Arles, Frankrijk

Na gisteravond een wandeling van het hotel via de Rhonebrug naar het centrum hebben we al een aardig stadsbeeld. Vandaag staat in het teken van het  bezichtigen van de diverse bijzonderheden. Arles is met 777.00 ha de grootste gemeente van Frankrijk en staat op een verhoging temidden van moesrassen. Er zijn nog indrukwekkende resten van de Romeinen. Zoals het amfitheater, dat nu nog in gebruik is voor stierengevechten en als openluchttheather. Vlak bij de kade staan resten van de thermen van Constantijn de Grote, een badhuis. De Alyscamps is een Romeinse begraafplaats met een onderaardse zuilengang. Verder middeleeuwse kerken, een klooster met schitterend beeldhouwwerk op de voorgevel. Diverse musea, en dan de sporen die Vincent van Gogh hier heeft nagelaten. Schilderijen van hem zijn hier niet (gelukkig wel in onze eige musea). Ansichtkaarten van de schilderijen staan overal. Wel zijn er natuurlijk de plekken waar hij zat te schilderen. En dat wordt natuurlijk uitgebuit. De afbeeldingen van de schilderijen vind je op de plekken ter vergelijking. Reproducties natuurlijk volop in de toeristische verkoop. Het is toch bijzonder om o.a. in de binnenplaats  (tuin) van het Hotel de Dieu rond te lopen, het voormalige ziekenhuis en nu universiteit. Ze hebben het helemaal in de stijl gebracht van destijds dat Vincent er enige tijd ziek doorbracht, ca. 1890. Onder de luifel van Cafe Nuit drinken we een verfrissing. De prijs is geheel aangepast aan het feit dat je te gast was in het cafe op het 'schilderij met het gele huis', een nachttafreel. Het plein is nog goed te herkennen als je al het geparkeerde blik wegdenkt. Toch leuk om daar een poosje te zitten. Lopend door de smalle straatjes met hoge oude huizen en bijzondere doorkijkjes is je rugdenken in eind 19e eeuw helemaal niet moeilijk. Arles is een prachtige plaats. Het is ook vandaag weer 36 graden en zo waarderen we zeer de schaduwkanten langs de hoge huizen. We houden het vol tot een uur of 3. Dan toch eerst maar eens weer naar het hotel voor wat verkoeling en rust. vanavond de tweede ronde en een Franse hap.

1. Johan Jonkman:
    2 augustus 2017
    Ik zit te genieten van jullie reisverslag !! Was er een beetje laat achter dat het er al op stond. Groeten johan & melissa .