Dag-3 een uitrustdag aan de middellandse zee

30 juli 2017

Een rustdag aan de Middellandse zee.

De naam Saintes Maries de la mer slaat op de drie heiligen die hier in een kerk aan hen gewijd (11e eeuw) vereerd worden. Hier liggen de relikwieen van Maria Salome, Maria van Klopas, moeders van apostelen, en van Zwarte Sara, de patroonhelige van de zigeuners. Zij hebben volgens overlevering deze plaats gekerstend. Door de Romeinen gevangen en in een bootje de zee opgestuurd, landden ze op deze plek. Dit wordt beschouwd als door de Voorzienigheid bestuurd.

St. Maries heeft 35 km stranden langs vele dijken. Deze stranden zijn in de loop der tijden smaller geworden, doordat men in de loop van de Rhone dammen bouwde. Het sediment dat de rivier afstroomt en vroeger de stranden van de Camargue ophoogde werd hierdoor geblokkeerd en de zee won steeds meer terrein terug.

We maken een bootocht vanuit St M. Naar de monding van de Petit Rhone en 6 km stroomopwaarts. We zien o.a. de stieren en wilde paarden van de Camargue die hier in kudden lopen (250 stuks stieren). De veulens van deze witte werkpaardenzijn eerst donker en worden tenslotte even wit als hun ouders. De zwarte stieren hebben harpvormige horens die rechtop staan. De stieren worden in de arena voor stierengevechten gehouden. Ze worden echter niet in de arena gedood. De Camargue was in de oudheid een eiland gewijd aan de Egyptische god Ra. Ook hij heeft een stierenhoofd met harpvormige hoorns. Op onze rondvaart zien we hoe een z.g. guardian de kudde stieren houdt. Hij hoedt hen o.a. bij overstromingen. Voor de toeristen drijft hij ze elk kwartier naar het water. Daar krijgen ze wat hooi! Een Franse cowboy aan het werk. In de Camargue vindt 30% van de Franse rijstteelt plaats. Een pomp regelt de waterstand in de rijstvelden. In mei wordt er gezaaid en in september geoogst.10.000 lieter water is nodig voor een kg rijst.Bij Aigues Mortes zien we een pont over de rivier, aangedreven door twee waterraderen. De boot heeft een flinke snelheid. Er kunnen 8 auto's en 30 passagiers mee.

Op deze plaats keert onze boot de steven en varen we terug van een leuke leerzame tocht, inclusief een wild stukje branding, naar St.Maries.

P.S.  Het is ongeveer 32 graden adri haalt nog even een vestje op, zij heeft schijnbaar geen profijt van de opwarming van onze planeet.