Dag-2 Arles-Les Saintes Maries

29 juli 2017

Onze eerste fietsdag door de Camargue, een landschap wat een beetje vergelijkbaar is met de 'nieuwe wildernis' aan de oostvaarders plassen. Afstand 75 km. Dit valt tegenover,  want er was ons 55 beloofd.

De weg naar het begin van de route voert over de zaterdagmarkt van Arles. Hier blijkt het om 8 uur al een drukte van belang.  We storten ons met volgepakte fiets in het gewoel. Zo pakken we de eerste momenten met Franse sfeer mee. Een koffie met croissant als ontbijt gaat er goed in, we worden wakker(der).

Het eerste gedeelte van de dagtocht is over asfalt in zeer slechte staat. Het is zoeken om de knipgaten te ontwijken. Buiten de stad gekomen voert het over smalle wegen met weinig verkeer. Maar de auto's die er wel zijn laten tijdens het passeren niet al te veel ruimte. We rijden door vrij eentonig landschap met met sloten met hoog wuivend riet. De route kronkelt door rijstvelden langs de Petit Rhone, een splitsing van de Rhone. De temperatuur gaat naar de 30 graden, dewind steekt steeds meer op. Een enkele schaduwplek onder een tamarinde biedt een pauzeplek, soms zelfs voor een dutje. Er valt niets te beleven, alleen de krekels doen hun best. Van tijd tot tijd is er een afgelegen boerderij. Rond de middag komen we in St. Gilles, gelegen op een hoogte langs de Camargue, waar je een goed uitzicht hebt oVer de omgeving. Het stadje was in de middeleeuwen een van de 4 hoofdpunten van waaruit pelgrims vertrokken naar Santiago de Compstella. Men vond er onderdak in de Benedictijner abdij die in 1562 werd verwoest en de monniken vermoord. Voor een deel is de kerk hersteld. De mooie voorgevel staat momenteel in de stijgers. We werpen een blik naar binnen. We zien er o.a. een grote afbeelding van een schilderij van Rembrand: de verloren zoon. Ook hier is het bijzondere van deze afbeelding ontdekt.

Eenmaal weer op de fiets is de wind nog flink toegenomen; af en toe wat koeler. Dit is zeer welkom. Het is nog een flinke trap. Op zo'n 15 km afstand zien we Saintes Maries al liggen, maar we zijn er voorlopig nog niet. Dichterbij gekomen valt het al op dat het een uitgestrekte plaats is. Het blijkt er een drukte van belang bij de attracties langs de boulevard, de winkeltjes, de veeeele terrassen en eetgelegenheden. In de jachthaven ligt heel wat kapitaal te pronken, op het strand de donkerbruin verbrande badgasten.

Het hotel blijkt vlak bij de waterkant. Na een heerlijke douchepartij en een uiltje knappen storten we ons in het toeristengewoel en op een stevige hap.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade