Dag 14 Woensdag 1juni

1 juni 2016 - Venetië, Italië

Bezoek Venetie.

De bus brengt ons door lelijke industriele voorsteden al bijtijds in het centrum. We worden onderweg nog opgeschrikt door een harde knal, een klapband. De chauffeur reed wat langzamer verder, maar alles ging goed. Aangekomen in het centrum bestudeerden we eerst de plattegrond en lezen een stukje geschiedenis. De kiem voor Venetie werd gelegd in de nadagen van het West-Romeinse rijk toen barbaarse stammen Italie binnenvielen in 402 en de Hunnen 452. Veel Veneti die aan de kust woonden zochten toen een veilig heenkomen op de eilanden van de lagunes. In het jaar 700 kozen de lagunebewoners voor het eerst een eigen leider, de doge. In naam bleven ze deeluitmaken vanhet Byzantijnse Rijk.

We bekijken volgens een vaste route vele bezienswaardigheden, o.a. de kerken van San Nicola de Talentino, van San Rocco Scuola Grande di San Rocco, langs de vele winkeltjes met voorwerpen van Meranoglas, door de wijk S.Polo naar de ponte di Rialto. Helaas was deze brug ingepakt. Er is geen betere kennismaking met Venetie dan met een boottocht per gondel of ander vaartuig. Aangesproken  en in de boot genomen door een jonge knappe gondolier, compleet met streepjesshirt en hoedje met lint, waren we het hierover helemaal eens. Onder het varen was het verschil in de waterstand in de getijden duidelijk zichtbaar. De tocht liet meer zien wat het wonen in en boven het water betekende. Eenmaal weer aan wal vervolgden we onze tocht richting  het San Marcoplein. Het plein en de kerk van Marcus vormen een indrukwekkend geheel. De drukke buitenkant ook hier weer in verschillende stijlen . De binnenkant met prachtige mozaieken is zeer de moeite waard. Vanaf het piazza de S.Marco wandelen we rustig weer richting bussstation. Onderweg zien we in een prachtig gebouw een tentoonstelling van zeer oude muziekinstrumenten. Een langerekt plein met mooien bloemenperken blijkt een marktplein te zijn waar bio-markten gehouden worden. De meisjes die bezig waren de bloemperken te onderhouden waren leerlingen van een school in klassieke muziek. Op een gevecht om een zitplaats tussen 2 dames na, bereikt de bus zonder ongeregeldheden onze camping.