Dag-7

5 juli 2018 - Lourdes, Frankrijk

Oloron-Sainte-Marie  -  Lourdes . 82km.

Om 7.45 uur werd het ontbijt door onze kamerdeur geschoven; lekker even rustig aan doen . Buiten was het miezerig, toch besloten we om te vertrekken. Eerst de route weer oppakken. Dat dit lastig werd hadden we niet voorzien; er blijken vele wegen naar Lourdes te lopen. Inmiddels was het motregentje opgehouden. Het leek een rustige  dag te worden, door de mid-Pyreneeen . De toppen van de Tormalet, Aspin en vele andere bergtoppen lieten we rechts liggen. Onze hoogtemeters bevonden zich tussen de 100 en 600 mtr met veel hellingen van bijna  7%. In Nay aangekomen begon het te miezeren. Voor de bui losbarste konden we op een terras een plek zoeken om uitgebreid te lunchen. Nay is ook een Pelgrimsplaats , van hieruit werden de pelgrims een pas over geholpen: de Col de Somport. Geweven stoffen is het voornaamste handelsmerk van deze streek. In 1543 werd het stadje in de as gelegd,, de kerk St.Vincent werd als eerste weer opgetrokken, nu in de gotische stijl van de Lanquedoc. Het in de nabijheid gelegen Mirepeux heeft een eigen waterkrachtcentrale . Deze werd in 2010 geleverd en gerenoveerd door een Nederlandse groene stroomleverancier. Het was inmiddels weer droog en vol goede moed verder naar Lourdes, door verstilde dorpjes , smalle weggetjes , en in de verte de bergen. Inmiddels begon ik te twijfelen of ik wel de goede route had, wij wilden n.l. een route die nog rustiger was. Achteraf klopte het toch.  Wel waren we 15 km omgereden. Inmiddels blijkt dat we deze dagen ruim op tijd bij onze overnachtingsplaatsen aankomen. We kunnen het best wat rustiger aan gaan doen. Maar die mevrouw op die Ebike ramt maar door.  We zitten intussen in Lourdes. Na een vluchtige verkenning zien we morgen de beeldjes en souveniertjes in volle glorie.

1. Corrie en Gerrit:
    6 juli 2018
    Dag Francofietsers, de pelgrimage naar Lourdes volbracht. Nu verder naar het Noorden.
    Rien, dat proberen mee te jakkeren met een E-biker dat herken ik. Op de linker foto een ontbijtje?
    Goede reis verder en de hartelijke groeten van Corrie en Gerrit.