Dag-22 vrijdag 20 juli St.Pere -Ervy-le-Chatel

Vrijdag 20 juli St, Pere ---Ervy-le-Chatel  98 km

We worden wakker van een kleine wolkbreuk, oje zou het dan eindelijk regen , regen worden waar een ieder naar snakt? Maar het was van korte duur , toen wij op weg gingen was het alweer droog. Wat weemoedig namen we afscheid van Vezelay, een bijzonder plek voor pelgrims. Nog even een kleine vermelding , gisteravond na een wandeling door St.Pere stuitten we op een klompenmakerij. Uiteraard bleven we even kijken en op onze uitroep wat doet hier een klompenmaker, ging er een luik open boven onze hoofden. Ik vertelde in het Engels dat mijn vader ook klompenmaker was geweest. 'Waar',  vroeg de man in het Nederlands. Hierop ontspon zich een gesprek over het wel en wee van zijn nering. In een soort samenverwerkingsverband met een wijn- en een oliemaker (geneeskrachtig), ontplooide hij hier diverse activiteiten. Een boeiende ontmoeting in de koelte van de avond.

We rijden vandaag door een glooiend landschap richting Auxerre. Het fietsen wordt gemakkelijker. We volgen het fraaie dal van de rivier de Yonne. Van Vaux tot  voorbij Sery is het jaagpad voor fietsers geheel vernieuwd. Inclusief een bruggetje over de Yonne langs het spoor.

Het centrum van Auxerre is hooggelegen. Onder dreiging van de Noormannen die met hun verwoestende reputatie richting Yonne trokken, werd het oorspronkelijkemplaatsje in korte tijd naar de heuveltop verplaatst. We zien vanaf de rivier de gotische kathedraal al hoog oprijzen. Hij is gewijd aan St. Etienne, (Stephanus) en heeft schitterende gebrandschilderde ramen uit de 13e eeuw. O.a. over het leven van St. Jacob (Jacobus). De crypte is van nog vroegere datum. In het centrum vind je smalle straatjes, een fraaie poort en historische woningen. Sommige hiervan zij  als museum ingericht. In de oudste gebouwen van Auxerre is materiaal uit de Gallo-Romeinse tijd verwerkt.

We vervolgen onze tocht. Het is inmiddels 31 graden. Er zijn weinig voorzieningen voor een verfrissing. ' T was kouw'n op dreug brood'. Dan rijden we Ervy le Chatel vinden binnen. Overal in het plaatsje hangen vanen met de aankondiging van een gratis jazzconcert deze avond rond de ronde markthal in het centrum. Een bijzonder gebouw met vakwerk. Als we neerstrijken op een terrasje informeren we naar het dichtstbijzijnde hotel. Dat blijkt er in denwijdenomtrek niet te zijn. De jonge ober smoest even met zijn vader en er wordt ons een kamer aangeboden in een nabijgelegen straatje. Het is uiterst sober, maar voor ons prima. Zo maken we het avondlijk feestgedruis van het dorp mee. De hoofdweg is afgezet voor auto's, Er staan tafels in de straten rond de markthal en het wordt een gezellige boel. Iedereen is er, lijkt het. Er wordt heel wat afgezoend bij de Franse ontmoetingen. Het geheel omlijst door live jazzmuziek en -zang.

Als we toch nog op een christelijke tijd ter ruste gaan, horen we al gauw niets meer van het het dorpsfestijn.

1. Harry Bea:
    Hoi daar,
    Wat bijzonder dat jullie daar een klompenmaker ontmoeten . veel kilometers gemaakt ,door een prachtige omgeving ,zoals we lezen in jullie verslag .Mooi .
    Lieve mensen, goede reis verder "trap em an " Groet Harry Bea .
  2. Corrie en Gerrit:
    21 juli 2018
    Altijd verrassend als je iemand aanspreekt in de taal van het buitenland en antwoord krijgt in het Nederlands.
    Hartelijke groeten uit Wapenveld