Dag-8

6 juli 2018 - Lourdes, Frankrijk

Vrijdag 6 juli  Lourdes bezichtigen.

Om een uur of 10 gaan we op pad. Aan de straat van ons hotel liggen de gangbare winkels, het postkantoor enz., alles wat je tegenwoordig in een stadscentrum verwacht. We dalen een stenen trap af naar het lager gelegen niveau van de stad waar het andere Lourdesgebeuren begint. Aan ene kant van de straat voornamelijk eethuisje na eethuisje en aan de andere kant winkeltje na winkeltje met Mariabeeldjes, Maria in de grot, Bernadette in aanbidding, rozenkransen,  Kerstgroepen, hangertjes, kruisjes, in alle soorten en maten en prijzen. Zowel religieuze  kunst als veel kitsch. De straat loopt af naar het heiligdom van Onze Lieve Vrouwe van Lourdes. Lourdes is een relatief jong bedevaartsoord. Het ontstond toen het meisje Bernadette Soubirous een aantal verschijningen kreeg van de heilige maagd Maria, met daarbij een aantal verklaringen.  Zo werd Bernadette een bron gewezen en kreeg ze de opdracht er een kapel te bouwen. Al snel kreeg het onbeduidende dorpje grote bekendheid vanwege wonderbaarlijke genezingen van ernstig zieken en na officiele erkenning groeide het uit tot een internationaal bekende bedevaartplaats. Bernadette is heilig verklaard en ligt opgebaard in Nevers. Jaarlijks verzamelen zich ruim 2 miljoen gelovigen en toeristen  de grot, de bronnen en de kerk. Ondergronds is een enorme basiliek gebouwd voor 20.000 bezoekers. Voordat we de hoger gelegen gedeelten van de basiliek bezoek gaan we eerst richting grot. Het is er al druk. Een stroom mensen trekt langs de muren van de ondiepe grot. Velen door vrijwilligers voortgeduwd in rolstoelen. Ontroerd worden  handen uitgestoken en de wanden van de grot aangeraakt. Het is duidelijk voor de gelovigen een indrukwekkende belevenis. Een krachtbron om weer lange tijd op te teren. Ook voor ons als toeschouwers is het indrukwekkend om mee te maken, niet in het minst de toewijding van mensen voor elkaar . Er worden grote brandende kaarsen achtergelaten op een daarvoor speciale plaats; een zee van licht, hoop en geloof.  Een plaats om in gedachten een lichtje te sturen aan alle zieken en gezonden die je dierbaar zijn.

We keren weer terug voor een broodje en een siesta om alles te laten bezinken. In de middag gezocht naar een passende herinnering. En voorbereiding op de route van morgen. Voetbal via een groot scherm in een parkje in de buurt brengt veel vreugde teweeg. Getoeter in de straten is niet van de lucht. De kermis is in afwachting. Dat is ook Lourdes.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Johan Jonkman:
    6 juli 2018
    Ik zie het alwelweer , de eerste 100 km. altijd op het kleine verzetje !
  2. Herman en Stini:
    8 juli 2018
    Jullie zien weer ontzettend veel en beleven veel, de avonturiers van de Orionlaan.
    Geniet nog verder van jullie vakantie/fietstocht.
    Stuur je de buien deze kant op???
  3. Herman Mensink:
    9 juli 2018
    Goeie morgen,we hebben jullie tot nu toe goed kunnen volgen maar de reacties van onze kant zijn waarschijnlijk niet allemaal overgekomen. Mooi dat het zo voorspoedig gaat.Geniet van de enorme variatie van wat er allemaal op je pad komt,zo nu en dan zwoegen en zweten maar, dat hoort er bij.Wij gaan morgen op vakantie naar Drente groetHerrie.