Dag-23 zaterdag 21 juli Ervy le Chatel- Mailly le Camp

21 juli 2018

Zaterdag 21 juli Ervy le Chatel-Mailly le Camp 105 km.

Na inkopen te hebben gedaan vertrekken we voor een zich laat aanzien eenzame etappe. Met eenzaam bedoelen wij de omgeving van lichte hellingen, wijds uitzicht en het verkeer dat bijna niet aanwezig is. Als fietser voel je je erg klein in dit golvend landschap. Eenmaal op weg realiseren we ons, dat de keuze juist was om de overnachting in Ervy aan te nemen. Op deze etappe was op de grote stad Troyes na niets en nog eens niets. Alles leek van de aardbodem verdwenen te zijn. Waar er later op de dag een kleine behuizing was, geen chambre d'hote of winkel te bekennen.

Van de gehuchten, hoe klein ook valt wel iets te zeggen. Zoals Montigny les Monts. Het bestond al aan een Romeinse verbindingsweg van Auxerre naar Troyes. Diverse dorpen hebben een al of niet overdekte wasplaats. Onze route kruist nu het gebied van de Othe, waar van appelrassen cider wordt gebrouwen.

Via grote wegen en vele rotondes komen we Troyes binnen, de hoofdstad van de streek Champagne. In Romeinse tijd Augustobana Tricassium genoemd, al bekend voor 22 voor Chr., toen de Romeinse Via Agrippa werd aangelegd.  In 1128 werd er in Troyes een concilie gehouden, waarbij de orde van de tempeliers is opgericht, een ridderorde die de taak had de pelgrims te beschermen. Later raakte deze orde in verval en raakte de drankzucht van haar leden spreekwoordelijk. In 1524 verwoestte een grote brand bijna de hele bovenstad, maar door de wederopbouw kunnen we nu nog steeds genieten van vele schatten uit de renaissance.

We komen veel straten tegen met eenrichtingsverkeer waar we wandelend doorheen moeten. Zo wandelen we langs de bijzondere gotische  St Pierre et Paul (13e -17e eeuw) kathedraal. Dat is er maar 1 van de vele prachtige bouwwerken. Veel vakwerkhuizen zijn er te vinden. Helaas hebben we weinig tijd en willen verder.

Buiten de stad weer het uitgestrekte landschap. Op onze pogingen onderdak te vinden voor de nacht, lukt het ons niet telefonisch contact te maken met logiesadressen. Uiteindelijk komen we op aanwijzing van een vriendelijke boer 8 km naast onze route in een hotel en prijzen ons gelukkig, want we vreesden al nog 35 km. verder te moeten naar de eerste grotere plaats en in dit landschap is dit als gauw 2 uur.

1. Johan Jonkman:
    22 juli 2018
    Jullie vorm is schijbaar als vanouds !!!
  2. Greetje:
    22 juli 2018
    wat een bekende Franse plaatsnamen zie ik voorbij gaan, en wat moeten jullie soms hart fietsen. Leve de elektrische fietsen. Ik ben jaloers op de regen die jullie hebben gehad, het is hier erg droog en dat blijft nog even zo.
  3. Hilbertmensink:
    22 juli 2018
    wat een souplesse petje af, bedankt voor de mooie verslagen groeten.
  4. Hilbertmensink:
    22 juli 2018
    wat een souplesse knap hoor , bedankt voor de mooie verslagen groeten hilbertkl
  5. Herman en Stini:
    22 juli 2018
    Prachtige natuur en cultuur zien jullie. Wat een hitte soms, maar dat is hier ook zo.
    Geniet nog van de verdere fietstocht!!