Dag-1-2

30 juni 2018 - Pamplona, Spanje

Vrijdag 29 juli-Zaterdag 30 juli  Busreis naar Pamplona.

Wegens stakingen in het streekvervoer en regionale treinen fietsen we ruimschoots op tijd naar het station om in geval van nood toch van een behulpzame standby gebruik te kunnen maken voor alternatief vervoer naar Utrecht. Maar geen centje pijn, het blauw-net Zwolle-Emmen blijkt zijn beloftes waar te maken. Op station Zwolle lijkt het geelgejaste personeel toch qualitytime te nemen in de kring van collega's. Ze hebben het gezellig in leegstaande treinen, die voorlopig niet lijken te vertrekken. De sprinter naa Utrecht heeft geen lage instap naar we verwachtten, dus even wat meer tilwerk aan vooral de e-bike.

Het vervoer blijft geduld vergen. De fietsbus komt een uur te laat op de aangekondigde plek. Het wordt een volle bak, dus heel wat kapitaal aan dure sportfietsen moet in de aanhanger en degelijk vastgemaakt. In Breda komen er nog eens 9 man plus fiets bij. Er is geen plek meer over. De stemming zit er goed in. Al aan het begin van de rit wordt er flink wat naar binnen gewerkt: opvallend veel kant en klare salades. Onze buurman zit met een flinke bal ijsbergsla op schoot, die hij zorgvuldig afpelt en genietend wegwerkt.

Rond Antwerpen begint het verkeer vast te zitten. Onze chauffeurs kijken er niet van op. Het wordt later en later. We lopen flink achter op schema, de pauzes worden kort.

Omgeving Parijs even tijd voor een snelle avondmaaltijd en dan weer verder. Na een nachtstop om 1 uur kachelen we door. Dankzij de aanschaf van neksteunen lukt het zowaar om wat te slapen. Als we wakker worden zien we nog steeds Franse teksten langs de route. De eerste groep wordt uitgeladen in Moissac. Daarna de tweede in Port de Pied. Wij gaan als laatsten mee naa de eindbestemming Pamplona. Heel luxe een bus voor ons tweeen en per persoon een chauffeur. De uitlopers van de Pyreneen komen al in beeld. De smalle heuvelachtige wegen zijn ontzettend bochtig. Het kost moeite daar fris bij te blijven. We hebben ook op de bestemming nog een paar uur nodig dit kwijt te raken. Ook heeft het parcours een goed beeld gegeven wat ons maandag te wachten staat. Maar het hostel overtreft de verwachtingen.Gisteren is het hier noodweer geweest met hevige regen en onweer. Ook is het drukkend en valt er nog wat. Morgen hopelijk een mooie dag om te ontspannen in  het oude centrum van Pamplona.

1. Johan Jonkman:
    2 juli 2018
    Wat leuk dat jullie weer onderweg zijn.
    Veel plezier gewenst door johan & melissa op deze tocht.
  2. Nel:
    3 juli 2018
    En toen waren je ineens vertrokken! Een mooie tocht gewenst, lezend fiets ik met jullie mee. Hartelijke groet, Nel