Week-2

15 mei 2010

Week-2   22 mei--- 28 mei

Dag- 8  22 mei   Ratan-- Stromsund 210 Km

Vandaag door een mooie platte omgeving gefietst ,veel meren ,maar nog steeds geen eland gezien gelet op de waarschuwingsbordjes moeten ze met duizenden op de loer liggen om over te steken.het weer blijft nog steeds goed ondanks de zweedse erwin krol.Ook zou ik hier ongeveer mijn duitse vriend tegen moeten komen,hij is vanaf de noordkaap vertrokken en we moeten elkaar tegenkomen, maar eens een telefoontje aan wagen waar ie blijft.

Deze marcus is 75 jaar en gaat naar australie fietsen,we kwamen elkaar op het spoor via internet.

Ik ben vandaag al om vijf uur gaan zoeken naar een onderkomen lukte pas na veel vragen, en nog 25 km doorfietsen,maar toen had ik ook wat.Een kamer bij een paar stokoude zwden, die dan ook werkelijk alles deden om mij het naar de zin te maken,ze kwamen zelfs met noorse boeken opdraven(geweldige mensen)Ook hebben ze in die afgelegen gebieden een z.g. telefooncirkel +/-25 gezinnen bellen elkaar iedere ochtend,ze moeten doorgeven als ze afwezig zijn.Foto's die ik met mijn mobiel maak zijn niet geweldig maar het lukt moet ze alleen nog plaatsen.

Dag- 9  23 mei

Stromsund -Lovberga-Holing-Dorotea-Vilhelmina-Storuman 186 Km

Vandaag eerste Pinksterdag , weer een eenzame weg wel meer drukte met mensen die denk ik ten kerke gaan.Ook ik ben ondanks mijn fietstocht, toch met pinksteren bezig, flarden van je opvoeding flitsen door je hoofd ,en nemen de meest vreemde paden in je hersenpan.

Je voelt je in deze eenzaamheid en uitgestrektheid toch meer bij de natuur betrokken, nergens ook maar een kop koffie te krijgen.Maar dan tactiek 1 ga op de kaart staan kijken trek een gezicht van wat nu weer , en het lukt koffie !!!!!!

Wel van een nederlands echtpaar willems uit vaassen, de koffie smaakte er niet minder om.het wordt nu drukker met caravans voornamelijk Nederlanders en Duitsers.Ik begin nu ook te begrijpen waarom prinses Irene bomen knuffelt er staan in deze bossen hele fraaie exemplaren.Ik heb het ook geprobeerd en waarachtig ik kreeg het er warm van. Ik had het idee dat er mij iemand uitlachte , was het de wind.

(het zijn absoluut niet de eeuwg zingende bossen) soms grommen ze tegen je bij veel wind anderszijds is het je maatje als je beschutting kunt zoeken. Vanavond ben ik uitgenodigd in het buurthuis , dat is hier gewoon vanzelfsprekend, reizigers die alleen onderweg zijn daar wordt op gelet ,lekker een vette hap naar binnen ,dat ik zo'n reis maak kijken ze niet van op,zelf trekken ze er ook vaak alleen, meerdere dagen of weken op uit hetzij lange wandeltochten of op de langlauflatten. Zonder enige vorm van comfort.

Dag- 10 24 mei

Storuman Sorsele-Arvidsjauer 154Km

Vanmorgen slecht op gang miezerig weer, en dan ziet ook hier de natuur er niet op zijn best uit, maar al fietsend en met mijn MP3 speler op Mijn favoriete nummers kwam ik alras in een ritme. in de verte zag ik een in blauwe kleding gehuld figuur naderen,uiteraard stop je dan we zijn uiteraard benieuwd naar elkaars avonturen.Felipe kwam uit spanje cordoba en was al meer dan drie maand onderweg, via de baltische staten ,rusland, bij kirkenes noorwegen weer in, en nu in zweden hij zag wel waar ie uitkwam.Ik heb hem eerst maar iets te eten gegeven hij zag er niet uit.Nu zal ik na zo'n dag fietsen ook wel niet meer okselfris zijn, maar hij rufte!!!.mijn aangereikte voedsel was in een oogwenk verslonden,en na een forse handdruk was het weer een ieder zijn eigen route.Het wordt langzamerhand wat drukker met vooral nederlandse en duitse campers of caravans.Als ik zo'n camper nader waar ik het idee heb dat ze aan de koffie zitten,dan is het al zingend koffie,koffie enz. en meestal krijg ik wel respons.Van de familie Breevoort die dachten dat ik voor een goed doel fietste kreeg ik €50 in de handen gedrukt. ik heb hen verzocht dit over te maken naar het kika kinderkanker fonds. Ik heb wel meer soortgelijke vragen gehad. Zal morgen in een bieb proberen wat flyers van de website van Kika te plukken dan kan ik die bij vragen overhandigen.Verder was het fietsen langs meren ,bossen,als je maar hard genoeg in je zelf praat krijg je vanzelf het idee dat je niet alleen op de wereld bent.In zo'n eenzaamheid vliegen je gedachten alle kanten op. Nog even met mijn maatje skypen en dan maar vroeg onder de wol. Ik heb nu in twee dagen een maaltijd op voor zes personen,stond op de verpakking Morgen hoop ik over de poolcirkel te komen.Op de valreep nog een drankje en een hapje bij net aankomende hollanders zij zijn onderweg vanaf de kaap. Toch weer een sociaal praatje.

Dag- 11  25 mei

Arvidsjauer-Jokmokk 174 Km

Vandaag over de poolcirkel, het wordt nu ook niet echt meer donker, vannacht slecht geslapen regen bulderde op het zinken dak, dit is wel een uitzondereing meestal hebben de daken van de stuga of hytte een beschermlaag van graszoden.

Vanmorgen droog weer , wind in de rug en het ging voorspoedig,ik zie links van mij af en toe de spoorlijn naar Narvik verschijnen,meestal vervoeren ze ijzererts , in deze streek zijn nog ijzer en zilvermijnen.Ook rijdt er hier een personentrein,hier mogen echter geen fietsen meegenomen worden.zo wiezo lastig om je in zweden eventueel met openbaar vervoer te verplaatsen. In kabdalis uitgebreid in een eettent het dagesmenu verorbert, een soort hache smaakte voortreffelijk.Op zo'n tocht eet je alles wat er voorhanden is als het maar energie geeft.Verder weinig nieuws of bijzonders.Mijn MP3 maakt overuren , dit om niet te veel met mezelf bezig te zijn, pijntje hier pijntje daar Met U2 is het zo weer voor elkaar.

Welcome to Jokkmokk - cultured, wild and beautiful

The District of Jokkmokk is located at the Arctic Circle and is Sweden’s next largest district in size. The total surface is 19 474 km². Half of this area consists of an extensive mountain region where you can get all the adventure you want. There are national parks and a number of nature reserves. The national parks are Sarek, Padjelanta, Stora Sjöfallet and Muddus and they belong to the Laponia area, which in December 1996 UNESCO nominated one of the earth's World Heritage sites. Laponia was chosen as a combined nature and cultural heritage, which is unusual because normally a World Heritage is either chosen for its nature or culture.

You live and eat well in Jokkmokk. We are known for our food specialities from Lapland and would like to invite you to try our delicious plates with reindeer- and moose meat, fish and berries.

This is the heart of Lapland and it is easy to reach. Daily buses travel to Luleå and Gällivare, as well as to the train stations of Murjek, Gällivare and Boden. During the summer the inland train line also operates.

Morgen eerst kijken hoe de wind staat ,en of het verkeer richting Kiruna niet te massaal is

Ik ga namenlijk een dal in van Oost naar West loopt en het scheelt een slok op een borrel als je de wind in het dal meehebt.Mocht dit niet zo zijn dan overweeg ik de alternatieve route over Karuseando te nemen.Ik zie wel

Dag- 12  26 mei

Jokmokk-Kiruna 222 Km Ik heb toch besloten de route naar kiruna te nemen de E45 gaat over in de E10 ik heb de wind mee en dat maakt het een tikkeltje gemakkelijker t’is frisjes 9 graden.Via gallivare,skauto,svappavaara, gaat het richting kiruna een prachtig golvende weg door de steeds groener wordende bossen , in een wegcafe wat gegeten ,aan een tafeltje met twee stellen uit Oss. Zij waren nog niet eerder in Scandinavie geweest, en vonden het maar niks. Ja wat wil je als je 500-600 km op een dag wilt rijden.ik heb hun enkele suggesties aan de hand gedaan om dan toch vooral naar de lofoten te gaan, je doet daar vanzelf wel wat rustiger aan.En ze zaten toch op de route naar narvik. Ik denk wel dat ze het begrepen hebben.Zelf schiet ik in de dorpjes vaak even een kerkje in , ja adri dat is er langzamerhand door jouw ingeslepen. Vaak eenvoudige maar ook ontroerende momenten ,even rust. Ik ben ook in een delfstoffen museum geweest, wat hebben die arbeiders barre tijden meegemaakt. De Zweedse landadel was nu niet van de makkelijkste soort.Ook zijn veel Zweden vanwege mislukte oogsten en dan vooral de aardappelziekte naar de VS vertrokken.Dit speelde zich ook af in Ierland en in mindere mate Noorwegen.Als je met de mensen hierover in gesprek komt merk je hoe diep dit zit.Hele families uit elkaar gerukt en veelal ging het daar ook niet beter.Vreemd toch dat wildvreemden elkaar heel persoonlijke ervaringen vertellen.Al die kleine musea worden door de plaatselijke bevolking in stand gehouden (veelal ouderen).Vanavond slaap ik in een BB bij de familie Angstrom ze hebben vier kinderen wat veel is in Zweden, en ze zijn van 1 tot 4 jaar en heel verlegen ,maar dat komt nog wel goed tussen ons.Ook prettig om ook eens bij jongere mensen onderdak te vinden. Morgen Noorwegen in,dan wordt het echt pittig.

De stad Kiruna is opgericht in 1900, in een gebied waar al eeuwenlang Saamenwoonden. Nadat er ijzererts gevonden was en de technologie zich zodanig ontwikkelde dat deze ontgonnen kon worden, werd besloten de Ertsspoorlijn naar Narvik aan te leggen, van Luleå langs de mijnen van Gällivare en Kiruna. De spoorlijn was in 1899 af tot Kiruna en in 1903 af tot Narvik. Al na een paar jaar was Kiruna een geplande stad, onder leiding van de eerste lokale chef van de mijn, Hjalmar Lundbohm. De hoofdmijn,Kiirunavaara, is geopend in 1901 en is nog steeds in gebruik. Twee andere mijnen,Luossavaara en Tuolluvaara, zijn in de jaren '20 geopend en in de jaren zeventig gesloten. Rond die tijd is de mijnbouw overgegaan van dagbouw naar schachtbouw De haven in Luleå bevriest, dus de meeste erts wordt via Narvik geëxporteerd. Tijdens deTweede Wereldoorlog was Zweden officieel neutraal, maar leverde wel de grondstof voor de meeste tanks van Nazi-Duitsland. Het Duitse leger voerde ook militair materiaal door.

Dag - 13  27 Mei

Kiruna-Bjerkvik-Forstbakken 234 Km

Een schittererende weg langs het Tornetrask meer en met aan weerszijden het gebergte met toppen tussen de 1200 en 1700 mtr veelal met sneeuw bedekt , ik heb de wind fors mee, dat was ook een voorwaarde om deze route te nemen Het is toch wel een rustige weg , hier had ik wel enige bedenkingen over, per slot van rekening loopt de weg naar Narvik deze stad staat toch als ertshaven te boek .Ik ben om 06.00 uur vertrokken want er staat een pittig tochtje op mij te wachten.De van nicolaas grijnst me toe en ik kan nog net voorkomen dat ik hem een schop geef. Snel op weg en de weg loopt prima temp 6 graden wind NO en het begint warempel te sneeuwen,da’s pas lachen het is maar van korte duur en het weer begint op te klaren .Het is werkelijk een schitterende rit die nog niet al te veel van mijn fysieke vermogen vergt.Ik kom nu langs hetTornetrask meer het is een van de grootste meren van Zweden ik geloof de zesde. Het meer is grotendeels nog met IJS bedekt .De toppen van de bergen gaan hier tot +/- 2100 meter, ik blijf in het dal en het is er nu goed toeven.In Tabasco kom ik een Noor achterop, die fietst met een soort aanhangertje een z.g. bobcat. We besluiten om samen wat bij te praten en veel voedsel naar binnen te gooien.Deze noor is met het vliegtuig naar Kirkenes gevlogen en is daar gestart met zijn tour naar het zuiden.We besluiten samen een stuk op te fietsen dat kan tot en met Narvik want dan gaat een ieder weer zijn eigen weg. Zogezegd dus ook zo gedaan Handen gedrukt ,adressen uitgewisseld, je weet maar nooit, hij woonde in Bergen Het is inmiddels drie uur en ik moet nog een stukkie op de E6 Het is de doorgaande weg dus kun je veel vrachtverkeer verwachten ,echter dat valt reuze mee. Ik dender werkelijk het laatste stuk naar het gehucht fossbakken onderweg nog wel even twee Pizza te hebben ingeslagen. Fossbakken is een camping waar op de hutten na alles dicht was.!!! ik had echt mazzel bij aanmelding bleek het restaurant vol te zitten met reservisten, ik kon niet nalaten om even op te merken dat dit mij wel goed uitkwam, NO PROBLEM. Snel aanschuiven ze mochten zich eens bedenken, het waren wel echte luidruchtige mannen, ik denk oorzaak drank.Prima dagje, douchen en ik ga slapen .Narvik is waarschijnlijk genoemd naar een boerderij die hier ooit gesitueerd was. Door de ligging aan de warme

golfstroom in de Atlantische Oceaan is Narvik een prima duikgelegenheid. Het geniet ook bekendheid als eindpunt van de Ertsspoorlijn (hier Ofotbanen genoemd), de spoorlijn van Luleå in Zweden waarover ijzererts vanuit Zweden, met name Kiruna, wordt vervoerd waarna het in Narvik wordt verscheept. De reden dat het erts in Narvik en niet in Luleå wordt verscheept is dat de Botnische Golf en delen van de Oostzee 's winters dichtvriezen en de Noorse kust dankzij de warme golfstroom altijd ijsvrije havens heeft. Narvik is tijdens de Tweede Wereldoorlog dan ook regelmatig gebombardeerd door zowel de Geallieerden als de Duitsers om de haven te blokkeren dan wel vrij te houden voor vervoer van ijzererts naar Duitsland.

Dag - 14 28 Mei http://maps.google.nl/maps?

Forstbakken-Olderdalen Hier kan ik tussendoor over de 87 en de 868 met de ferry over naar OlderdalenSetermoen- Elverom -Overgard -Elvevoll weg no868- lyngseidet-olderdalen 186 fietskilometers + 22 omrij Km

De E6 is op deze hoogte relatief erg rustig het vakantie verkeer is nog niet echt op gang en het is rustig peddelen ,het loopt licht bergaf en het tempo zit er goed in,weinig tot geen verkeer zo vroeg in de morgen .het is zonnig en een aangename temperatuur. Bij Elverom ga ik naar de 87 om zo naar Overgard te fietsen .Dit pakte achteraf gezien niet zo goed uit.Het was inmiddels met regenen begonnen Cats and Dogs zelfs Eekhoorns er viel van alles uit de lucht.Goed ingepakt, wel te verstaan in regenkleding was het toch goed te doen.Plotseling kom ik voor een rood lint wat over de weg is gespannen,er blijkt een brug gedeeltelijk te zijn weggeslagen.Geen hond te zien laat staan mensen, na lang aarzelen de constuctie nog eens bekeken en nog eens ,het riviertje wat met een geweldigde kracht zijn weg zocht, zag er niet aantrekkelijk uit.Als ik daar ingestort was , was ik waarschijnlijk nu al thuis, geen Noordkaap. Toch maar gedraaid en na gepuzzel op de kaart een gravelweg hotsie knotsie weg gepakt, ik raad mensen met een kunstgebit niet aan deze weg ook te proberen je raakt je kauwwerktuig gegarandeerd kwijt. Na een uurtje stoempen kwam ik toch weer op de E6 terecht,en het liep weer.

Zo langzamerhand werd het tijd om een onderkomen te zoeken, vragen en jawel beneden bij het meer was een camping die open was , zeker weten.Na een beste afdaling van 9 a 10 % bij de camping aangekomen.je voelt hem al aankomen) DICHT!!!! Moest ik dat klerestuk weer terug. Inmiddels gierde de adrenaline met brute kracht door mijn lijf , bultje helemaal niet meer gemerkt. In het volgende dorpje weer vragen en ik kon terecht in Olderdalen.Via de 806 over met de ferry ,die er precies aan kwam toen ik arriveerde. Was wel even zoeken in de drie straten die Olderdalen rijk is.inmiddels zeven uur, maar toen zat ook alles mee , goede kamer , oma maakte zelfs nog wat te eten, ik weet nu nog niet wat het was en waar het naar smaakte. Nu maar weer onder de wol. Morgen komt er weer een dag en ik hoop een meer mij goedgezinde rit. Toch wel lekker gefietst ondanks dat niet alles meezat.