Week-1

15 mei 2010 - Nederland, Nederland

Verslag  Week 1    Dag-1      15 mei

Fietsen door bekend terrein een z.g. thuiswedstrijd

Sibculo>Schiffdorf   230 Km

Sibculo 06:00 uur

Ja daar ga je dan , een dubbel gevoel , wat ligt voor je, en anderszijds, je zult je dierbaren een hele tijd niet zien. Maar daar heb je voor gekozen en communicatie is in deze high tech maatschappij altijd wel mogelijk Gsm, Skype, en Internet met Webcam. Onder grijze lucht vertrek ik wind in de rug en na 8 km steek ik de grens over naar Duitsland de eerste 120 km is bekend terrein , op deze route train ik veel. Het is altijd een feest in deze regio te fietsen, klimmetjes , bossen en heel rustige wegen. Na 10 km zie ik al het eerste wild , herten reeën die voor mij de weg oversteken. Het begint op te klaren en het tempo zit er goed in. Na Meppen krijg ik de wind echt goed in de rug. Om 12:00 uur heb ik 150 Km afgelegd.
Na een korte pauze met veel brood vertrek ik weer. Af en toe krijg ik te maken met kleine omleidingen, maar meestal kun je er met de fiets wel door. Ik fiets door een veengebied doorsneden met waterlopen en kleine bruggetjes,via westerstede bereik ik norderham waar ik de weser oversteek, ik begin nu wat vermoeid te worden en besluit nog eens een wat langere pauze te nemen , ik heb tijd genoeg. Na 230 km op de teller vind ik een BB  even buiten Schiffdorf , bij deze familie ontkwam ik er niet aan om bij binnenkomst eerst een borrel te drinken, deze werd mij aangeboden op een speciaal plankje ,ik hoop niet dat deze traditie bij ieder onderkomen plaatsvindt, ik kom dan nog terug als alcoholist,snel een slok dan een douche, het stadje in, om bij de Italiaan een forse lading spaghetti te verorberen. Om tien uur gaat het licht uit ik ben er wel aan toe

Dag-2     16 mei   http://maps.google.nl/maps?1.

Schiffdorf>Krusa  235km

Na een onrustige nacht (heb ik altijd de eerste dagen , ik moet eerst in een ritme komen).de bedoeling is om vandaag Krusa te bereiken , en aangezien ik de wind behoorlijk mee heb lijkt dit geen probleem , om zes uur vertrek ik na te zijn uitgezwaaid door de gehele Familie .Opa van 86 had wel zin om een eindje met me op te fietsen , ik heb hem dit uit het hoofd kunnen praten, door op te merken dat ik veel te langzaam voor hem ging .een goed verstaander. De beste man had ook nog in Nederland gewerkt dat was hem goed aan te zien vel over been de Hereboeren eeerst in de kop van Noord-Holland en ook nog in Goningen hadden hem goed te pakken gehad..Door een ietwat eentonige omgeving gaat het verder voorbij dorpjes als Lamstadt Wischhaven om dan bij Gluckstad uit te komen.Na een overtocht op de Elbe verder naar Itzehoe waar ik met een grote groep fietsers in gesprek raak, die mij allemaal een goede reis toewensen , ik kreeg zoveel eten en goede raad etc. dat ik maar besloten heb niet verder te fietsen. Doch deze opwelling was van korte duur, verder maar weer naar Krusa in Krusa kon ik op de camping een blokhut scoren, je merkt duidelijk dat het seizoen nog niet is begonnen.

Alleen vergeten inkopen te doen, dus maar een rantsoen opgebeuzeld , boerenkool met WORST. Tot zover loopt het lekker , maar het weer is aan het veranderen windvanen aan de lucht en de wind draait naar NW. Zal morgen waarschijnlijk lastiger worden

Dag-3      17 mei   http://maps.google.nl/maps?f

Krusa-> Hobro 222km

Het weer is goed en met een forse rugwind vliegen de km onder mijn swalbe supreme door, ik fiets in vier uur 115 km via sagard , lundsbergboduth dan de 170 een stuk gevolgd,niet mooi maar wel snel verder via de buitenwijken van Kolding naar de 441 een plaatje van een weg,dan door Jjelling, Them Bjerringbro naar Hobro.Ik had onderweg al een overnachting geregeld via een vriendelijke Deen die voor zijn huis op een bank zat en die ik even aansprak voor de juiste route.Uiteraard moest ik koffie drinken met een enorm stuk koek mijn verhaal vertellen, en die voor mij een overnachting regelde hij wist een adres in Hobro, het onderkomen bleek het Hostel te zijn in Hobro. Hostels zijn wereldwijd de vroegere jeugdherbergen, de prijzen zijn wel aangepast aan het huidige onderste Hotel niveau normen +/- tussen de 35 en 70 euro.

Ik moet wel oppassen dat ik niet teveel mensen allerlei vragen ga stellen , ik kom zo niet aan fietsen toe , toch leuk die belangstelling.Het fietsen in Denemarken is zwaarder dan ik had ingeschat een beetje te vergelijken omgeving Elzas veel op en neer, een aanloop voor de volgende hobbel en zodoor en door en zo kan ik nog uren doorgaan

Overnachting Hostel Hobro oja hier heb ik macaroni gegeten met heel veel fruit.

Dit is en was een voorwaarde, deed ik dit niet dan mocht ik niet weg.

Dag-4      18 mei  http://maps.google.nl/maps?

Hobro Frederikshaven 110 km

Vandaag een rustige dag , slecht weer flinke buien, ben via Hobro naar de oostkant van Denemarken gereden waar ik de kustroute naar Frederikshaven volg. Op deze route is het druk met fietsers . Wat schetst mijn verbazing veel elektrische fietsen, de grijze golf is ook hier goede vertegenwoordigd, leuke kleine vissersplaatsjes. Ook kwam mij hier een Pool achterop die op weg was naar Hirtshals, hij reed al snel weer door , het ging hem te langzaam hij reed op een barrel van een fiets waar ik nog geen bocht mee durfde te nemen. Maar hij ging wel hard. Kom ik daarna warempel een Deen achterop ’weer vertellen wat ik aan het doen was etc, maar hij was snel uitgepraat ik ging hem weer te hard 22km/u. Zo maak je geen vrienden maar ik moest en zou zijn adres hebben ,en met de hand op mijn hart beloven dat ik een postcard zou sturen , als ik de kaap bereikte.In Frederikshaven het Hostel opgezocht dat was me toch zoeken,uiteindelijk gevonden , een prima nachtje gemaakt, onderweg in een restaurant een normaal menu gegeten doperwten sla, TOMATEN en ijs na.Met dit regenweer is het lastig om de beslissing te nemen pak aan of pak uit. Zo zien jullie maar weer hoe ingewikkeld fietsen kan zijn. Wat  me bijgebleven is zijn  de enorme hoeveelheid koolzaadvelden in Denemarken,zo  zou je dit best het gele land kunnen noemen,net zoals ierland het groene eiland wordt genoemd vanwege de vele regen.Verder proef je toch wel een afstand zeker bij de jongere mensen.

Totale route door Denemarken  http://maps.google.nl/maps

Dag-5      19 mei woensdag

Met de Ferry Dagboot van frederikshaven-- Oslo    +/- 8 uur varen  vertrek 9.30 uur

Frederikshaven Oslo Woensdag 19 mei

Vandaag bootovertocht vertrek 9.30 uur ik kan rustig aandoen uitgebreid ontbijten en dan naar de Nordkai om in te schepen.Nu zijn er toch meerdere fietsers die de oversteek maken.Ik kom aan de praat met een Noorse dame , zij had een rondje Denemarken gedaan, die mij aanbood om mij bij aankomst in Oslo naar het overnachtings adres te brengen, Het verkeer voor fietsers in Oslo was Horrible en dat wou ze me door haar begeleiding besparen.Inderdaad ik was blij dat ze met loodste , wat een kolere stad om in te fietsen. Ook raadde ze me aan om de stad uit te komen de volgende ochtend, een stukje de trein te pakken naar lillestrom . Dat zou me veel ergernis besparen.Lillestrom ligt aan de rand van Oslo.De ferryoversteek blijft boeien , de binnenkomst in het Oslofjord is elke keer weer bijzonder.Ook het lopende ren je rot buffet is toch wel apart. Na aankomst in Oslo toch maar direct besloten om door te fietsen ik had nu nog begeleiding , en zij wist ook nog een adres .Even een telefoontje, fiets 15 min . op de trein  doorgefietst naar overnachtingsadres in Kongsvinger bij een paar lieve mensen.

Dag-6   20 mei

Rustsdag in Oslo , of ben ik zo goed dat ik maar doorfiets.

Niet dat ik zo goed was maar ben toch maar doorgefietst , Oslo, wetenswaardigheden bekijken zonder je maatje sprak me niet aan, na een heerlijk ontbijt de lieverds waren al om vijf uur opgestaan om mij niets te kort te laten komen.adressen uitgewisseld en op weg via roverud,torsbuy, zo snel mogelijk naar deE45 deze weg zal ik geruime tijd volgen verder malung,mora ,orsa ik heb dan 250 km op de teller staan en het nekkie is eraf. Ik zit in een klein hotel en heb net 20.30uur mijn maaltijd naar binnen gewerkt.Nog even met joyce en gert geskypt zij sturen een pakketje met banden naar Honningsvag.

Ik heb veel problemen met de huidige banden zij ze zwabberen blijven niet goed op koers. Het is nu negen uur ik ga slapen .Er is nog meer te vertellen maar ik ben moe.Kijken of ik morgen Ratan haal , daar zijn nog hutten vrij. +/- 210 Km.

Het lettertype is klein geworden zie ik  ga ik een dezer dagen oplossen

Dag-7   21 mei   http://maps.google.nl/maps?

Orsa,Svef,Alvros,Ytterhog,Ratan 210 km

Al weer vroeg op pad ,de E45 is prima te fietsen , mooi weer en het asphalt loopt goed,er is bijna geen verkeer alleen de grote houttransporten denderen je voorbij, de eerst keer wist ik niet wat me overkwam.Omdat in Zweden geen zout wordt gebruikt wordt als alternatief zand gebruikt.Elke keer als zo'n wagen me passeerde zag ik enkele seonden totaal niets wat een stof.Ik heb de wind mee en haal een gemiddelde van 27 zonder  me stuk te rijden hartslag tussen de 100 en 130.

Als ik ergens stil ga staan om bijv. inkopen te doen, is de eerste vraag van mensen waar kom je vandaan.Ik scoor menig kopje koffie met vaak de traditionele koek erbij een soort wafel.Ik zit nu niet in een hutte camping was toch nog dicht.

Makkelijk zo'n Touristinfo ze sturen je rustig de middle of nowwhere in.

Het weer begint te veranderen men geeft regen en kou af vandaag was het 20 graden. Ook moet ik zorgen dat ik met de pinksterdagen op komst,  onderkomens regel, de Zweden trekken er massaal op uit, en bij slecht weer zij'n de hutten zo vol.