Week-4

15 mei 2010

Week-4

Week-4  6 Juni---- 12 Juni

Dag - 23

Diverse kleine weggetjes genomen lopen vaak dood maar je komt dan wel op de mooiste plekjes   135Km Na een goede nachtrust de volgende etappe richting einddoel solvaer eerst over de 820 geen kip op de weg,wat een geweldige route bergen ,witte zandstranden en de zee toont steeda weer wisselende kleuren, een eldorado voor kunstenaars.Je ziet dan ook  vele galerietjes,ze zijn nog lang niet allemaal open,Oja Adri ik heb een glasmozaiek gezien die moeten we maar gaan ophalen, via melbu ,Fiskebol naar Svolvaer. overnacht in een klein BB goed verzorgd.Momenteel spreek ik weinig mensen ieder is hier met het beginnende vakantieseizoen bezig. Wel komen er steeds meer van die gele nummerborden op de meest ongelegen momenten de bocht omzeilen, die lui met die bakken denken nog steeds dat ze in Nederland rijden.Ook kom ik meer fietsers op de campings tegen, en het komt meestal al snel tot een gesprek.Een nederlander uit brabant met de motor onderweg ,hij raakt niet uitgepraat over de lofoten en aanverwante eilanden,een jonge man uit amsterdam met het vliegtuig naar bodo en en dan met de fiets de lofoten over ,hij had niet zo veel tijd.al met al een  goede dag.Soms sta je een tijdje met elkaar in het engels te praten blijken het ook nederlanders te zijn.Lofoten is een eilandengroep voor de kust van Noorwegen in de provincie Nordland in het noorden van Noorwegen. Deze eilandengroep is vooral bekend vanwege zijn rijke visserijtraditie. Lofoten maakt ondanks zijn geïsoleerde ligging toch een welvarende indruk. De hele economie van Lofoten draait om de visserij en het toerisme, in de zomer. Het beeld van Lofoten wordt vooral gedomineerd door houten rekken met kabeljauw die hangen te drogen. Al eeuwenlang is de Lofotenvisserij een mooi begrip. Hartje winter varen de schepen uit om in een bestek van een paar maanden hun slag te slaan. De rijke vissersgronden rond Lofoten dankt het aan de koude stromen van de Noordatlantische Oceaan rond de eilanden waarin de vissen hun paaigronden hebben. Tegenwoordig ziet men echter ook hier en daar zomerhuisjes oprukken van de onthaastende Noren uit de steden.

Dag - 24  Zaterdag 5 Juni  omgereden   105 KM

Naar A en moskenes onderweg  henningsvaer aandoen,ik ben nu echt aan het genieten,ik hoop morgen ook nog zeeadelaars te zien .Vanaf Svolvaer gaat het nu eerst naar kabelvag en henningsvaer over de 816, henningsvaer wordt wel het Giethoorn of Venetie van het noorden genoemd,werkelijk de moeite waard,inmiddels was het lekker met regenen begonnen ,en het was goed frisjes,ik schrok wat was dat nu ,nog niet eerder meegemaakt. Ik laat me de pret niet drukken en zeker niet bederven.Ik ben de  815 en  817 gevolgd  en wat ik toen voorgeschoteld kreeg, ik heb minuten lang, stil van bewondering, even kreeg emotie de overhand, en warempel ik zag hem de zeeadelaar midden in een gevecht met zeemeeuwen. Loodrecht uit zee oprijzende bergen met sneeuw bedekt. Rustig verder maar weer naar Stamsund , Ballistad, Moskenes en het plaatsje met de kleinste plaatsnaam ter wereld A een specifiek vissersdorpje wat op de werelderf -goedlijst staat Unesco.Ik heb ook het stokvis museum bezocht en mij verder verwonderd over de ontelbare te drogen hangende stokvissen in om rondom A. Ik kon er geen appetit van krijgen het stinkt het bekende uur in de wind.

Ik overnacht bij een vriendelijke familie ,ziet er goed uit , morgen meer ik hoop dan ook weer wat foto's te plaatsen , Opa was daar de klusjesman en tevens oppas over zijn kleinzoon die niet bij hem weg te slaan was , de arme man kwam aan zijn eigenlijke bezigheden niet toe. Samen bomen zagen takje voor takje en dan takje voor takje wegbrengen. Op de valreep kwam Hilde van Dorsten nog binnen een mevrouw van 73 jaar die in haar eentje de hele wereld over trok, zij had haar eigen onderdak bij zich, een koffer zo groot dat ze erin paste .En zwaar dat dat loeder was , ik bedoel de koffer, Hilde was een in elkaar geschrompeld mensje die antropologie had gestudeerd. We hebben ons uitstekend vermaakt, alle wereld problemen opgelost. En veel gelachen,op mijn vraag hoe ze die zware koffer steeds weer meekreeg ,voor haar was ie echt niet te tillen, antwoorde ze , nou jij hebt hem toch ook voor mij op de plaats gezet. Zo gaat het meestal, op de perrons, blijf ik gewoon staan, en echt de trein of welk ander vervoermiddel vertrekt echt niet.Later op de avond kwam de hele familie er bij zitten, het werd een latertje dankzij Hilde die prachtige verhalen kon vertellen.Foto’s gemaakt En Hilde komt zeker nog eens logeren.Je merkt steeds meer en meer op, het is gewoon opvallend, dat mensen die alleen reizen toch vaak contact zoeken, moet alleen niet te lang duren. Wat mij verder opvalt in Noorwegen dat er zoveel vrouwen roken. De familie waar wij logeerden had een complex met 18 kamers en deze waren de gehele maanden half juni tot half augustus al volgeboekt. Je ziet in deze tijd veel borden aan de kant van de weg staan met roms en ledig wat zoveel wil zeggen dat ze vrij zijn .

Dag - 25 zondag 5 Juni

Om zeven uur met de Ferry naar Bodo overtocht duurt ongeveer 4 uur ik hoop zo op rustig weer.

Vroeg opgestaan om met de boot die vertrekt vanaf moskenes naar Bodo over te steken eerst nog even met Hilde en de koffer aan het zeulen,de overtocht was mooi , in mijn optiek golven van drie meter hoog ,nou dat beloofde wat en ja hoor Bodo gehaald op het randje van groen worden,en Hilde maar tegen me aankletsen, en ik maar denken zover als dat mogelijk was, Lieve Hilde hou je nou toch even je mond.In Bodo aangekomen eerst maar eens even bijkomen, kopje koffie en een large uitsmijter of zoiets, smaakte heerlijk. Bodo is een levendige stad alleen stinkt het er naar ???? Vis.Er was een manifestatie aan de gang op” Zondag”de post staakte .(oje mijn pakje) Bodo verder bekeken de fiets opgetuigd wat foto’s gemaakt.Het lijkt dat de camera niet goed werkt zogauw ik inzoom worden de foto’s onscherp. Afscheid genomen van Hilde ,fiets opgetuigd , maar eerst tot mijn stomme verbazing een lekke band repareren, hoe kon dat nu ,ik had maar een stukkie gefietst. Inmiddels waren er veel mensen met vlaggen om mij heen komen staan , bleek ik het middelpunt te zijn van een manifestatie tegen Israel, hef de blokkades op etc, veel vlaggen,en gemompel.ik heb nog nooit zo snel een band gewisseld. Na het tafereel van een afstandje te hebben bekeken , er waren best veel mensen op afgekomen , toch maar verder gefietst ri saltstraumen waar mijn overnachtingsplaats was. Hier begint De kustroute de RV17.op de camping aangekomen inmiddels 20.00 uur een potje gekookt gedoucht en slapen. Morgen maar eens kijken of mijn pakje aangekomen is , eerst maar even bellen.Als het is aangekomen met de bus terug naar Bodo.

Bodø is een vrij jonge stad die in 1816 haar stadsrechten kreeg. Ze kende haar bloei tijdens de periode 1860 tot 1880 toen grote scholen haring in de omgeving voorkwamen. Met het verdwijnen van de haring kwijnde ook de stad weg. In 1940 werd ze tijdens de Duitse invasie voor driekwart verwoest. Van de 6000 inwoners die de stad toen telde, verloren 3500 hun woning. Gelukkig verloren er slechts 15 mensen het leven tijdens de luchtaanval op 27 mei van dat jaar. Zweden hielp bij de wederopbouw. De wijk, die nu in het centrum van de stad ligt, wordt vandaag daarom nog de “Zweedse stad” genoemd.

De stad is het bestuurlijk centrum van de provincie Nordland en tevens een belangrijk verkeersknooppunt in Noord-Noorwegen.

Dag - 26  maandag 7 dinsdag 8 woensdag 9 Juni

Pakje nog niet aangekomen,wordt waarschijnlijk Woensdag verwacht,ik besluit te wachten , de tijd kan ik hier wel doorbrengen genoeg te zien.Ik zal even de route die het pakje tot nu toe heeft afgelegd beschrijven. Vertrek pakje uit Hardenberg ,aankomst in Oslo daar lag het zeven dagen ,daarna Honningsvag ,ik was daar inmiddels vertrokken,door laten sturen naar Bodo, maar eerst ging het pakje terug naar Oslo en van daar naar Bodo waar het hoop ik Woensdag arriveerd.En dan kan ik Donderdag weer verder. Ik heb besloten om de RV17 in zijn geheel te doen, ik neem dan vansf Trondheim een stukje alternatief vervoer, moet nog uizoeken hoe en wat om zo de verloren drie dagen in te halen.Ik moet echt banden wisselen ,vraag die bij jullie opkomt ,hebben ze in Noorwegen geen banden, Kort en Bondig geen discussie NEEN in de eerste plaats alleen maar banden met noppen zo groot als roomsoesjes, loopt voor geen meter en ze kosten ook nog  120 met geen brekerlaag en draad.Waarom er nu weer een underline onder de tekst staat ????

ik zal nu maar de omgeving van Bodo gaan verkennen je moet wel blijven fietsen o.a.

·  HetNoors Luchtvaartmuseumdat in 1954 werd geopend, herbergt een aantal merkwaardige toestellen zoals de Mosquito of een uniek exemplaar van de JU 52 als watervliegtuig. Ook is er een U2 toestel dat het wereldnieuw haalde toenGary Powersop terugweg naar Bodø boven deSovjet-Unieneergeschoten werd.

·  De kathedraal (Domkirken) die in 1956 ingewijd werd en boven het altaar een glasraam bevat van Aage Storstein.

·  Nyholms Skandseis een bolwerk dat zich op het eiland Nyholmen bevindt. Het werd gedurende de oorlog van 1807-14 gebouwd om de nederzetting en factorij op Hundholmen (het latere Bodø) te beschermen tegen de aanvallen van de Engelse oorlogsschepen die de Noorse wateren blokkeerden. Het bolwerk werd nooit in de strijd gebruikt. In juli 1815 kwam het onder burgerlijk bestuur in het bezit van de provincie Nordland om uiteindelijk in 1835 ontmanteld te worden. Ter gelegenheid van het 180-jarig bestaan van de stad werden delen ervan gerestaureerd. Het ligt in de bedoeling deze restauratie verderdoor  te zetten.

SALTSTRAUMEN

Saltstraumen is een sterrke getijstroom gelegen in Nordland 30 km ten oosten van de stad Bodø , Noorwegen .. Het smalle kanaal verbindt de buitenste Saltfjord met de uitbreiding ervan, de grote Skjerstadfjord . Het is de sterkste getijden stroom in de wereld.. Tot 400 miljoen m³ (in ton) van zeewater perst met  kracht zijn weg door een 3 km lange en 150 m brede zeestraat elke zes uur, met water snelheden van  20 knopen(ongeveer 37 km / h). Vortices bekend als whirlpools of maelstroms tot 10 m in diameter en 5 m diepte worden gevormd wanneer de stroom op zijn sterks is. Een bijzonder tafareel, maar niet altijd goed zichtbaar,het gebied is enorm geliefd bij hengelaars vanwege de overvloed aan vis zoals koolvis , kabeljauw , zeewolf , roos visen heilbot . Koolvis  De grootste gedocumenteerde koolvis van 22,7 kg werd gevangen in Saltstraumen op een hengel

Woensdag : Ik zit nu lekker warm in mijn hut te gluren naar alle mensen die vertrekken een koddig gezicht enkele maken hun caravans of Campers schoon zowel van binnen als van buiten.De meesten doen dit in pyama of wat daar voor door mag gaan,dit geeft bij het bukken van de aanzienlijke dikkerds onsmakelijke tafarelen.Ook merk je de nodige frustatie als het inpakken niet zo loopt als gepland, vooral de duitsers (genaraliseer maar) hebben de neiging dit begripvol aan elkaar uit te leggen.Ik ga zo mijn pakje ophalen en hoop dan morgen weer te gaan fietsen

Dag - 29  Donderdag 10 juni

Saltstraumen-Ornes- Ferry naar Sandnessjoen via Nesna

Km  fiets  115  opgeschoten  347 d.m.v. Snelboot

De 80 naar Løding. lastig om het fietspad langs de drukke weg te volgen (door een woonwijk e.d.) maar het lukt toch. Ik wordt nog aangevallen door een meeuw, later bedacht ik mij dat het waarschijnlijk kwam omdat ik enig voedsel open en bloot wel in plastic bovenop mijn tassen had gedeponeerd.. Na Løding de 17 op. Vanaf nu volg ik de 'Kystriksveien', de 'oude' rijksweg 17 tussen Bodø en Steinkjer. IK heb een handig boekje over deze route 17 (travel guide 2010) dat bij alle Tourist Info's in dit gebied ligt. Dat geeft veel informatie over campings, het gebied en over de afvaarttijden van de verschillende veerboten. Een schitterende tocht langs de kustlijn golvend landschap zwaarder dan je denkt 300mtr naar boven en dan weer naar zeeniveau, kortom zwaar met de wind tegen ,maar het schitterende weer vergoed veel, eilanden die loodrecht uit zee opduiken gifgroen water waar de zon zich op uitleeft,een schakering van kleuren.Ik geniet ik ben weer op weg en de weg gaat richting huis,er moeten nog vele km gemaakt worden maar vandaag heb ik goede benen.ik heb de snelboot vanaf Nesna naar Sandnesjoen genomen .Dat ding ziet er uit als een catamaran maar vaart  ongeveer 35 knopen en ik maar tellen Tijdens de boottocht van Jektvika naar Kilboghamn wordt de poolcirkel weer gepasseerd. Ik merk het doordat er iets wordt gemompeld door de intercom en iedereen als een gek naar buiten rent om foto's te maken van een miniwereldbolletje op de oever. Als de boot aanlegt, fietsen er twee vakantiefietsers af: een Fransman en een Pool. De Fransman vertelt enthousiast over de fjordenkust en ook Geiranger en Trollstigen vindt hij fantastisch. Als ik vertel dat het de bedoeling is dat ik dit ook ga doen is hij helemaal niet meer te stuiten. Dit ondanks dat zo'n beetje alles aan zijn fiets behalve het frame (Trek) al kapot is gegaan (vering, wielen etc). Hij wil toch de Noordkaap nog halen.Als ik van mijn tocht vertel valt hij stil en kijkt mij met enige argwaan aan . Na de boottocht rijd ik door tot de camping .Zit nu op een gezellige camping met veel nederlanders

Dag - 30  Vrijdag 11 Juni

Sandnesjoen Naeroy  203 Km met drie ferrys

Vandaag slechte benen. Gelukkig loopt de weg slechts glooiend tot de boot in Vennesund waar ik bij een restaurant annex camping bij de afvaartplek mijn brood opeet, 20 min vaart de veerboot naar Holm. Hierna begint weer het echte klimwerk en kom ik wat tunnels tegen. Het gaat hier langs smalle fjorden naar Foldereid. Het is hoe kan het anders prachtig.Hier kom ik peter achterop, peter ziet het helemaal niet meer zitten , hij komt uit Oostenrijk, en is nu vier weken alleen op pad,hij heeft het helemaal gehad met het fietsen heeft zo’n 4800Km afgelegd in deze weken.Ook de eenzaamheid speelt hem parten. Ik heb mijn tempo aangepast om hem toch nog maar op de camping te krijgen we zien dan wel verder. In Foldereid eerst door een tunnel en dan over een hangbrug. Kort daarna is een wat rare camping. De receptie en het sanitair is aan de overkant van de weg in een restaurant. Uiteraard kun je in het restaurant junk food krijgen. Getverderrie wat smaakt dat lekker. Via Kongsmoen en Høylandet trekken we verder naar Skogmo. Ja peter doet dapper zijn best en neemt zo nu en dan kop over, na weer een heuvel houdt hij het voor gezien.Hij slaat zijn kampement op.Ik wens hem het beste en probeer hem zover te krijgen dat we elkaar in molde weer ontmoeten om dan samen de Trolstigen en geiranger te doen.Ik fiets verder door dalen met veel landbouw. Onderweg even kroontjes gepind,ik had geen kroon meer ,en begon me zorgen te maken, je kunt echt niet in elk plaatsje pinnen. Dat was hard nodig. Op een informatiebord staat te lezen dat de hier stromende Namsen een erg goede rivier is om op zalm te vissen. Heel veel vissers op de camping waar de Bjøra, een zijtak van de Namsen, loopt. 's Avonds en 's ochtends is het topdrukte: dan gaan ze in vol ornaat op vissenjacht. Ik heb een mooi uitzicht op een meer, maar ben volledig gesloopt, kijken of ik morgen hersteld ben.

Dag - 31  Zaterdag 12 Juni

Naeroy  Rorvika  Flakk ferry tochtje kan dan Trondheim omzeilen om zo verder naar  Orkanger te fietsen

Zit momenteel op camping in Flakk , wordt een kort berichtje je moet hier zelfs voor internet betalen.voorspoedige tocht, hard gereden gem. van 27  weg wordt vlakker en dan merk je de bagage niet zo. Als internet goedkoper wordt volgt er meer.De 17 naar Namsos is redelijk druk. In Spillum bezoek ik even het stoomzaagmachinemuseum en krijg een rondleiding. Het museum is nog niet helemaal af en helaas niet in bedrijf. In de zomer draaien de machines niet zoveel door vakanties van medewerkers. Wel leuk om te zien. Ik spreek nog een stel Engelsen die Noorwegen vreselijk duur vinden. Tja, voor hun onfatsoenlijk grote camperbus zijn alle boten en tolwegen inderdaad prijzig. Ik rijd door een dal met glooiende heuvels en de weg is hier best druk. Ik passeer Namdalseid en ben blij dat er voor Steinkjer af en toe een fietspad ligt. Steinkjer is het eindpunt van de Kystriksveien. Ik wil weg uit de drukte en besluit verder te fietsen. Ik volg de E6 (druk!) via Sparbu naar Røra. Het is wel weer droog maar het ziet er nog dreigend uit dus maar flink aanpoten.Via wat omwegen lukt het om zonder de E6, maar daardoor over in plaats van om de heuvels, in Straumen (de Noren zeggen "Strummen") te komen. Vanaf hier volg ik de 755. Heerlijk rustig door heuvellandschap. Prachtige route maar langer dan verwacht. De kaart en de werkelijkheid kloppen helaas even niet. Via Vanvikan gaat het naar Rørvika en daar met de boot over het Trondheimsfjord naar Flakk. De camping ligt naast de kade waar de boot aankomt.

.Ik besluit hier te overnachten inmiddels al 20.00 uur gelukkig heb ik onderweg gegeten. Even douchen ,en kijken of ze internet access hebben. Wel internet maar eerst betalen ,als dan blijkt dat de verbinding superslecht is , moet ik behoorlijk dreigen om mijn geld terug te krijgen, een vriendelijke noor schiet mij te hulp,en ben ik weer 100 kronen rijker. Opm. Een waardeloze camping een boel lawaai, en het stikt er van de Nederlanders die allemaal komen showen ik heb de grootste.

Dag - 32 Zondag 13 juni

Orkanger bus naar molde   198 Km  Dan nog kijken hoeveel tijd ik nog heb om te fietsen ri Andelsness

Ik fiets over de 707 naar Klett. Hierna volgt helaas 35 km de drukkere maar wel mooie E39 langs de Gaulosen (een fjord). In Orkanger pak ik de bus naar Molde . Veel wind vandaag, maar wel lekker verfrissend zo. Af en toe is het druk met auto’s als de veerboot van Molde is gearriveerd. Ik volg vanaf Åfarnes de 64 tot de redelijk grote en toeristische plaats Åndelsnes. Hier liggen net als in Geiranger enorme grote schepen.Ik overnacht in het jeugdhotel prima geregeld.Ik beschouw dit maar als een halve rustdag , lekker gefietst en mooi vroeg op mijn overnachting. Lekker nog even van de zon genieten.je merkt nu wel dat het seizoen langzaam op gang begint te komen, veel campers en ook talloze motorrijders, voor hen moet het sturen over smalle wegen en scherpe bochten met op en af een waar feest zijn ,als het droog is.Hier zitten ook een stel Nederlanders geert, en anneke die morgen dezelfde route willen doen, misschien samen vertrekken, eens kijken hoe de krachten liggen.Ze kunnen wel te snel, of te langzaam gaan.We zien het wel,toch leuk samen gegeten en allerlei sterke verhalen verteld over onze tocht, zij fietsen net 5 dagen en zijn met de boot in bergen aangekomen en van daaruit vertrokken.