Week-3

Week-3

Week-3  29 mei--- 5 Juni

Dag - 15   29 Mei

Olderdalen-Storslett-Alta  208Km

Olderdalen-Burfjord-Alta 220Km Ik wist niet of ik Alta kan halen de laatste 80 Km zijn wel relatief eenvoudig werd mij verteld door een duitse fietser die ik gisteren onderweg tegenkwam.

Deze Gerhard had een bepakking bij zich, waarmee ik nog geen meter ver op weg zou komen. Video camera HD , Fotocamera zowel Canon D5 als allerlei toeters en bellen. Nou ja hij fietste gemiddeld dan ook tussen de 60 a 70 km op een dag, ook een manier. Hij was al jaren onderweg maar dit was zijn eerste trip naar de Kaap, Zeer zwaar, het viel hem niet mee, hij had toch overal gefietst o.a Patagonie, Tibet, Australie en ga zo maar door. Leuke verteller, niks geen poeha .Even gekletst ik kreeg nog wat adviezen m.n. over mijn bepakking was hij niet geheel tevreden, moest ie nodig zeggen ,alles lag op zijn fiets schots en scheef maar dat schijnt zo te horen als je bij de kleine selecte groep wereldfietsers behoort.Over mijn banden had hij dezelfde opmerking als eerder Piet Dijkstra raad opgevolgd , hielp voor geen meter, alleen mijn moraal gezakt. Vanmorgen zaterdag vroeg op, mijn ontbijt stond klaar en warempel ik kon zien wat het was Brood ,brood , en nog eens zelfgebakken brood met hele lekkere zelfgemaakte jam ,echt smullen een eitje , en daar ging ie weer. Mooie weg goed weer alleen de weg was nog nat,temp 15graden wind in de rug en opzij ,in Storslett mijn eerste bakkie gedaan en nog wat brood opgepeuzelt, overal langs de E6 zie je kleine musea over de oorlog, de duitsers zijn ook hier bijzonder wreed bezig geweest. Noren waarmee ik aan de praat raakte vertelden dan ook dat heel Tromso en Finnmark plat gebrand was door de duitsers.Uiteindelijk zijn ze grotendeels door de russen bevrijd ,dit gebeurde meer in Finnmark .Ook het museumpje over de ondergang van de Tirpitz, dit duitse slagschip kreeg zijn eerste klappen in de Altaford en dit was uitvoerig in beeld gebracht,interessant, je bent meestal de enige bezoeker en krijgt dan een privé rondleiding Verder maar weer via Burfjord, ik krijg nog steun van een aantal noren, bij ons zouden we zeggen de langzame groep hartstikke gezellig bij een van hun thuis nog wat gedronken en het begint er op te lijken dat ik Alta ga halen ,de weg wordt inderdaad gemakkelijker en om 19.00 uur meld ik mij bij de Alta river camping .De campingbaas begroet mij erg vriendelijk , en ik ben toch niet de enige gast, wanneer hij bijna van het trapje afdondertbegrijp ik dat hij zo dronken is als een kanon.Ik probeer nog wat af te dingen maar de financiele zaken heeft hij nog prima op een rijtje. Goede fietsdag morgen ijs en weder dienende via skaidi naar Repvag, en dan de dag daarop Maandag de sprong naar de kaap.Je ziet hier onderweg veel zwerfafval liggen, dit zag je een aantal jaren terug echt niet. Ik heb ook de indruk dat de noren veranderen,ze zijn echt bezig met geld verdienen, ik merk dit vooral in de wat grotere plaatsen.Als ik in Alta nog wat inkopen ga doen kom ik in gesprek met een Palestijn op mijn vraag waar hij vandaan komt antwoord hij!! met trots Palestina en dan komt het, in zijn gebrekkige engels verteld hij mij hoe hij asiel heeft gekregen in Noorwegen, op het eind barst hij in tranen uit , ja daar sta je dan, en plotseling krijg ik een enorme dreun te verwerken , je fietst weg geen echte zorgen en onderweg zijnde wordt je in de realiteit teruggeduwd , niet iedereen heeft zo’n geluk om aan de goede kant van de aardkloot te zijn geboren. Nou dat was me het dagje wel.

Dag - 16    Zondag 30 Mei

Alta-Russenes  Repvag 150Km

Vandaag eerst een klim om Alta uit te komen, daarna langs het Porsanger fjord , een mooie rustige weg die kronkelt langs de westkant van het fjord, dan de wind tegen dan weer achter , wel meer tegen.Geen tot bijna geen verkeer, ja wat wil je ook op zondag. Goed weer temp 18 graden en vooral droog.Prima fietsweer. Eigenlijk een rustige dag en dat mag ook wel eens een keer.Om 07.00 vertrokken , adri moest mij zo nodig een sms sturen 05.30 die dacht ik laat hem niet uitslapen hij zal weten dat er gefietst moet worden.Schat van een vrouw mijn hartelijke dank.Momenteel zit ik in Repvag mijn berichtje te typen,door de traagheid van de verbindingen sluipen er wel eens type of taalfouten in mijn verslagen. Maar  ik hoef niet zonodig de Pullitzer prijs te winnen.Repvag is een vissersdorpje , waar ook menige sportvisser zijn hart kan ophalen.Ik kan de vis nu al ruiken, dat wordt vis eten vanavond Smullen.Morgen naar de kaap, ik hoop dat er nog een aantal fietsers komen,dan kunnen we gezamenlijk door de tunnel, ik heb toch wel een beetje angst voor die tunnels ,en deze is er eentje van het extreme soort en  als ik goed ben geinformeerd eerst 3,5 km met 10% naar beneden dan 2,5 km vlak en dan weer 3,5 km aan 10% naar boven , het moet er verschrikkelijk koud zijn ,of zouden al die verhalen een beetje overtrokken zijn.

Misschien is het wel net als bij het vissen je  in het water lijken ze groter.

Dag - 17    maandag 31 Mei

Repvag -de tunnel honnininsvag en dan de kaap  Misschien door naar de kaap hangt van het weer af

Yeeeh ik ben er , wat een helse rit eerst door de tunnel met een jap en twee australische meiden, zij durfden eerst niet maar na wat gepraat toch maar de stoute schoenen aangetrokken.gelukkig weinig verkeer, maar als er dan wel verkeer aankwam leek het wel of er een stel mammoets uit de permafrost was opgestaan,en achter je aankwamen,ook kwamen er hele kleine op van die grote harleys voorbij wat een pokkeherrie je wist niet of het geluid van voor of van achter kwam ,en koud.Eerst goed inpakken voor de afdaling dan in het vlakke gedeelte jezelf weer uitpellen en dan met alle adrealine opgekropt in je lijf de laatse km de tunnel uit. Even nog een vlakke tunnel door en daar lag Honningsvag, eerst wat bagage afgeleverd bij het vanderheim (jeugdherberg. En daar ging ie die rinus, windkrachr 5 a 6 eerst regen en berekoud. Af en toe voetje aan de grond om niet om te waaien.Als je de fiets op de standaard zette woei ie gegarandeerd om.Er zitten in de 35 km nog een paar beste bulten en met die wind wordt het er niet gemakkelijke op.

Eerst nog tol betalen om op het plateau te mogen komen. Er stonden  zegge en schrijve drie campers of caravans door de nevel kon ik dat niet goed zien.Er was geen hond te bekennen,nog snel aan een noor gevraagd of hij een foto'wilde maken.Hij moest ervoor naar buiten uit het restaurant maar dat deed ie toch maar. Snel een koffie meer was er ook niet te krijen droge kleren aan en snel weer terug, ik heb niets gezien, er is ook niets te zien, s ávonds komen de mensen naar de zon kijken die net niet ondergaat.

Om met Finkers te  spreken de zon gaat zinloos onder morgen moet zij toch weer op.Even met beide benen op de grond.De 35 Km terug gingen als een speer, en ik lig nu op mijn bed bij te komen en vooral warm te worden, ik ben leeg, morgen maar meer impressies. Inmiddels gegeten als een wolf,er is ëen groot  gedeelte van een biggetje ingegaan , weer opgeknapt,een warme ,hete douche doet wonderen.Nog even napraten met het jappie en de meiden,zij maken morgen de sprong.Ik moet ze echt moed inpraten om te gaan,ik stuur ze morgen gewoon weg, met de motivatie als een man van 65 het kan ,kunnen jullie broekie's het zeker.Je komt toch niet van de andere kant van de aardkloot om dan af te haken,je krijgt daar je hele leven spijt van.Morgen maar verder kijken.

Alternatieve kaap Nederland

De noordkaap, het noordelijkste plekje van ons vasteland

Toen Paul Schuiten, samen met Peter Bügel de Strategische Visie voor de gemeente Eemsmond schreef, bedacht hij dat in die gemeente er een bijzondere plek was die een toeristische trekker zou kunnen worden. Het was het noordelijkste puntje van het vasteland van Nederland. Toepasselijk bedacht hij de naam: "De Noordkaap".

De plek wordt momenteel gemarkeerd door een kunstwerk dat eind 2002 op dit noordelijkste puntje van het vasteland van Nederland werd geplaatst. Dit kunstwerk is gemaakt door René de Boer uit Usquert. Het beeld weegt ruim 550 kilo en is meer dan 2,50 meter hoog. De poort heeft vier dimensies. Naast lengte, diepte en breedte is er ook een lijn naar boven. Mensen die tussen de drie pilaren staan, kunnen naar boven kijken, naar de hemel.

De uniekheid van deze plek inspireert. Kom eens langs en ervaar het zelf.

Dag - 18    Dinsdg 1 Juni

Wandeling Knivskjelodden alleen met Bjorn. Knivskjelodden is het meest Noordelijke puntje van het europe'se vasteland  een wandeling van 18 Km door lastig terrein.Inmiddels de wandeling gemaakt, schoenen geleend met die klapvoeten van mij is het uitkijken geblazen,op al die rolstenen.Onderweg nog mijn vorige metgezellen opgepept zij waren op weg, mijn vriend kamasutra, ik heb het echt zo verstaan ,en zelfs nog wel twee keer nagevraagd.We zijn met ons tweeen vertrokken, Bjorn een noor van onbestemde afkomst, der zat veel vreemd bloed bij,dat bleek ook wel want bij de afdaling naar het strand hield hij het voor gezien.Hij zou wachten,tot ik terug was. je loopt naar knivsjeklodden op z.g steenmannetjes ,dit zijn orientatiepunten die door de mensen die deze route lopen gemaakt zijn.Alleen zijn er zo veel van die mannetjes dat je hopeloos verdwaald als je niet degene volgt die een onbestemd rood kleurtje hebben gekregen. Het is de bedoeling dat als je bij zo'n mannetje komt er een steen van +/- 100kilo bij gooit, no problem.Het was een pittige tocht,maar weer een doel bereikt. het uiterste puntje van het europese vasteland. Bjorn lag op de terugweg in een ondiepe kuil te slapen, en ik kon het niet laten hem een rotschrik te bezorgen.Hij heeft de laatste 8km geen woord meer gezegd,pas in het jeugdhonk toen ik hem een biertje bezorgde kon er weer een grote grijns vanaf .Ik had het idee dat hij het slim gespeeld had.Het landschap waar je doorheen loopt is echt arctisch geen begroeing, heel veel mos ,en de grond gedeeltelijk bevroren,er lag eigenlijk maar weinig sneeuw.De hele wandelingheeft ongeveer zes uur geduurd over 18 km. Oja op het uiterste puntje staat een kleine kast met daarin een boek waarin je ,je naam kunt optekenen met daarbij een eventuele volzin.Er lag helaas net een nieuw boek, er stonden voor 2010 nog maar 45 namen in.Na terugkomst even honningsvag in ,toch wel een leuk plaatsje, bij de postoffice geinformeerd naar de banden, nog niet aangekomen, ik heb verzocht ze naar Bodo te sturen ik zal daar over ongeveer zes dagen zijn.

Een ticket gekocht voor de Hurtigrutten boot ik kan er in Tromso of Harstad af,lastige keus stap ik af in Harstad dan mis ik een stuk van Senja. Stap ik in Tromso af ,dan heb ik geen zekerheid dat ik over kan bij Hillesoy-Botnham niemand kan mij over deze ferry wat vertellen ,Bij een eerder bezoek aan noorwegen zelfde route hebben we een halve dag moeten wachten. Nog maar even verder spitten.In honningsvag loop ik  plaatsgenoten tegen het lijf Fam ,weseman of westerman,even gepraat onder het genot van een kop koffie, leuk om even met mensen uit de zelfde streek te kletsen.De Hurtigrutten vertrekt om 6.15 uur uit Honninfvag en is om 11.45 in Tromso in Harstad legt hij om 08.00uur aan.Verder lekker rustig aangedaan.

Knivskjelodden is een landtong op het eiland Magerøya, vlak voor de noordkust vanNoorwegen, op 71° 11' 08" NB. Het is hierdoor het noordelijkste plekje van Noorwegen en van het 'vasteland' van Europa in ruime zin (inclusief eilanden vlak voor de kust). Het is ongeveer anderhalve kilometer noordelijker gelegen dan het veel bekendere Noordkaap (op hetzelfde eiland). In tegenstelling tot de Noordkaap loopt Knivskjelodden geleidelijk naar de Barentszzeeaf en is het alleen te voet bereikbaar via een 8 km lange wandeling die met steenmannetjes is aangegeven.

In enge zin (zonder eilanden) is Kinnarodden het noordelijkste punt van het vasteland van Europa, dit ligt en 1,5 km zuidelijker op het nabijgelegen schiereiland Nordkinn.

Afhankelijk van welke eilanden verder van het vasteland nog tot Europa gerekend worden, bevindt het noordelijkste punt van Europa inclusief eilanden zich nog veel noordelijker. In dat geval kan Kaap Fligely op Frans Jozefland als het noordelijkste punt van Europa aangeduid worden, mits Groenland tot Noord-Amerika gerekend wordt.

Dag - 19 --   Woensdag 2  Juni

Waarschijnlijk neem ik de Hurtigruten boot naar Harstad  vertrek 06.15 vanuit honningsvag

Aankomst tromso  2 juni 11.45 uur   aankomst Harstad  3juni  08.00 uur ik moet dit nog goed uitzoeken i.v.m verterktijden ferrry Grylefjord   en  Andenes

Verterk 6.30 uur uit Honningsvag, er zijn weinig instappers/fiets gestald ,tassen etc eraf en een cabin opgezocht, snel wat spulletjes gewassen en te drogen gelegd op de vloer verwarming.Even de benen languit effe rust. In hammerfest wat boodschappen gedaan.Aan boord is alles schreeuwend duur bijv. 1x koffie plus klein minigebakje omgerekend ongeveer €12 ik zag de mevrouw die dit bestelde van kleur verschieten, om vervolgens toen ze een forse hap uit het gebakje nam zich kompleet te verslikken, dat krijg je van die prijzen.

Ik heb wat aan wal gekocht,redelijk te doen ,hammerfest de meest Noordelijke ijsvrije haven stelt werkelijk niets ,niemendal voor.Drie jaar geleden was ik hier met Adri en het is nog hetzelfde zooitje.Er werken hier veel gastarbeiders polen ,letten, alle nationaliteiten, zijn in Noorwegen vertegenwoordigd, om met een noor te spreken ze zijn goedkoop.Wanneer het toeristen seizoen begint kunnen ze weer ophoepelen.De boot vaart langzaam tussen allerlei lukraak neergeworpen eilandje door.Het weer is goed dus maar even een dekstoel opgezocht.

Na bijna drie maal mijn nek te hebben gebroken over rondzwervende rollators krukken en meer van die enge hulpmiddelen,ben ik de oudjes met een grote boog gepasseerd, voor je het weet heb je van die Amerikanen een miljoenen claim aan je broek hangen.Er reden zelfs kleine scootmobieltjes rond.Zoals jullie begrijpen waren mijn medepassagiers van het doorschijnende soort.In Tromso bleef de boot een tijdje liggen en werden wij naar een concert in de ijskathedraal gedirigeerd, heel imponerend.Er worden allerlei uitjes georganiseerd,maar mijn indruk was dat het toch vooral om het eten ging.Een uur van tevoren zaten ze al achter het smetteloze damast, bestek in de aanslag.Het leek wel een varend bejaardencentrum. Het past echter meer ,om eerbied te hebben voor deze mensen ze doen het toch maar ,waarschijnlijk voor velen van hen ,een inspanning die gelijk staat aan mijn tocht.Na een rustige nacht in Harstad van boord, eerst de route maar eens bepalen .

Dag - 20 Donderdag 3 Juni

Aankomst Harstad 08.00 uur Harstad - Sortland  135 km met veel omwegen

Vanaf Harstad is de weg een plaatje besneeuwde toppen en het water is groen gekleurd,ik heb zowaar goed weer,en ik twijfel of ik in de koret broek ga fietsen.Ik maak een omweg over borkenes verder naar refness en dan de ferry naar flesness,na de 83 volg ik een alternatieve route Naar Sortland.de camping ligt boven op een heuvel en ik realiseer me dat wij ,Adri en ik hier eerder zijn geweest (ik neem dezelfde hut "nostalgie".In Sortland is een motortreffen aan de gang en dat zullen we weten Ook werden er oldtimers geshowd best gezellig even die drukte.Er waren ook NL rijders op het treffen ,zij zaten op dezelfde camping waar ik ook vertoefde ,alleen misdroegen zij zich nogal toen ik er een opmerking over maakte was de boot aan ,waar ik me mee bemoeide stomme hollander,ik ben maar rustig gebleven.Maar dit was niet leuk ,wat schets mijn verbazing ,komen ze vijf in getal aankloppen aan mijn hut OJE ,maar nee hoor als lammetjes zij kwamen hun excuus aanbieden en vragen of ik een biertje kwam drinken. Zo werd het toch nog een goede dag ,zij bleken gefrustreerd omdat  een motor stuk was gegaan en zij op onderdelen zaten te wachten.Zo kon ik ze toch nog opvrolijken door op te merken dat de post beambtes in streik waren.bij mij liep het pakketje ook nog te zoeken waar het naar toe moest.