Dag-16 Zaterdag 14 juli

14 juli 2018 - Saint-Martin-Sainte-Catherine, Frankrijk

Zaterdag   14 juli Magnac- Bourg -  St Martin  Ste Catharina 60km

We fietsen weg met bewolkt weer. Er dreigt regen en hoe verder op de dag, hoe benauwder het wordt. In S t. Leonard  de Nobat , op een heuveltop, stoppen we voor een bak koffie. Een centrum met straatjes in een middeleeuws patroon. Er is zaterdagmarkt. Leonard, een kluizenaar legde in 550 de grondslag voor dit stadje. Zijn graf bevindt zich in de kerk. Vanuit een kasteel werd de drukbelopen pelgrimsweg beschermd.

Vandaag maakt bij onze komst het plaatselijke muziekkorps een ronde door de plaats vanwege Quatorze Juillet, de nationale feestdag. Zo worden we met muziek binnengehaald. Overal hangen uitnodigingen voor een dansfestival in de avond.

De route gaat verder langs St.Germain les Belles waar 2 gemeen steile hellingen vermeden worden via stille weggetjes. In de reisbeschrijving wordt vaak gewaarschuwd dat er de eerste 30 km geen mogelijkheid tot inkopen is. Zo ook nu en in de dorpjes is geen kip op straat, alleen af en toe een hond die (te laat) aanslaat. Voor hen toch nog iets opwinding op deze feestdag. Vanaf La Faurie fietsen we door een bosachtig gebied over een fraaie landweg die de kam van een heuvelrug volgt met naar weerszijden prachtige dalen. Het is een mooie ontspannen rit, mede door de ingekorte afstand.

We hebben een overnachting geannuleerd en 1 tussengevoegd. Zo komen we in een gite bij Nederlanders die nu 3 jaar na hun vertrek uit Nederland een nieuw bestaan opbouwen. De boerderij is prachtig authentiek, nieuw ingedeeld en heel mooi afgewerkt. We krijgen een z.g. "huismaaltijd" voorgeschoteld in de grote tuin waar nog een paar campinggasten mee aanschuiven, net als de eigenaars zelf. Reuze gezellig. We wanen ons in het tv-programma Ik Vertrek. Alleen hebben deze mensen alles prima voor elkaar zonder grote drama's. De omgeving is doodstil. We slapen als otters en krijgen niets mee van het middernachtelijk vuurwerk vanwege de 14e juli.