Dag-14 donderdag 12 juli

14 juli 2018 - Magnac-Bourg, Frankrijk

Vrijdag 12 juli Brive-Magnac- Bourg  93km.
Weer vanuit het centrum van Brive op de route komen was lastig en tevens pittig klimmen. We komen door het drukke en toeristische Uzerche. Na een kort steil klimmetje volgt vanaf de stadsmuur op de rotswand een prachtig panorama over
de Verzere. In de bronstijd woonden hier al mensen.
Na de beroemde slag bij Poitiers in 732 is de stad 7 jaar belegerd geweest maar nooit ingenomen. Ook niet tijdens de 100 jarige oorlog. Naast de St.Petrus kerk in Romaanse stijl staat nog een massieve ronde toren als restant van de v
verdedigingswerken die uit maar liefst 18 torens en 5 versterkte poorten bestonden.
Na een lange slingerende afdaling komen we in Donzenac, in de 100 jarige oorlog een strijdtoneel tussen Romijnen en Kelten. Eind 19e eeuw blies de aanleg van de Route nationale het plaatsje nieuw leven in. Het heeft een prachtig historisch centrum. De kermis gaf er een hedendaags accent aan.
We willen jullie niet teveel vermoeien met landschapsverhalen, maar het blijft schitterend fietsen. We rijden nu tussen het Centraal massief en de Jura. Dorpjes die we passeren lijken ontvolkt. Er zijn nogal wat gebouwen als ruïnes.
Aan het eind van de etappe besluiten we de afstand van de volgende etappes aan te passen omdat de batterij of oplader van de ebike kuren begint te vertonen en we hem niet meer vertrouwen. Op de laagste stand halen we nog net Magnac Bourg.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl