Dag-8 donderdag 26 mei

26 mei 2016 - Sienna, Italië

'Rustdag' in Siena.

Op een rustdag begin je rustig, dus ontbijten we vandaag om 9 uur. Daarna  te voet omhoog het centrum in richting Duomo dell Siena.  We voegen ons in de toeristenstroom, meest  toch wel van respectabele leeftijd. Verbazend hoe ook automobilisten zich door de menigte in de smalle straatjes bewegen en rustig afwachten wanneer een voetganger wat lang voor hun bumper blijft lopen. Het gaat allemaal goed. Door de sterke sociale controle heeft deze stad de minste criminaliteit van Italie.

Er is een flinke keuze in duomo's en kerken, maar dit bouwwerk is zeer speciaal. De grijs-zwarte strepen van de toren wijzen ons de richting. Aan de voorzijde gekomen laten we het prachtige front van de dom op ons inwerken, gezeten op een meterslange stenen muurbank tegenover de bordestrappen. Bouwstijlen uit verschillende perioden zijn duidelijk aanwezig. Naar ons idee van romaans, gothisch tot barok en roccoco.  Daarna bezochten we de  imposante cathedraal  waar in het interieur de zwart-witte strepen zich herhaalden. Ook hier weer veel marmer in prachtige kleuren. Elke pilaar was weer anders van tekening. Aan de vloer hebben van 1369 tot 1547 zo'n 40 kunstenaars gewerkt.

De bibliotheek Picolomini in een van de bijruimten bestond uit grote boeken met Gregoriaanse gezangen en prachtige schilderingen op elke bladzijde. Alles wel achter glas.

Na deze bezichtiging vervolgden we onze stadswandeling door de schilderachtige straatjes met vele hoogtemeters. (De rustdag was dus zeer relatief voor onze benen.) De  meeste antieke bezienswaardigheden bevinden zich op loopafstand op een vierkante kilometer. Zo staan we onverwacht op de Campo, een schelpvormig plein, naar men zegt het mooiste ter wereld. Waar de meeste mensen schaduw zoeken langs de gebouwen, is het plein in beslag genomen door zittende en liggende mensen, die het prima lijken uit te houden in de felle zon. (Op de Campo worden in augustus paardenrennen gehouden, waarvoor langs de buitenkant zand wordt aangebracht). De hoogte van de gebouwen in de smalle straatjes is wel zeer practisch om zoveel mogelijk schaduw te kunnen vangen in de zomerse temperaturen. Met de vele nauwe straatjes in allerlei richtingen  gaat verdwalen ook makkelijk als je hier voor het eerst bent, maar het lukt toch redelijk snel in de goede richting te komen en het hotel terug te vinden, waar we een siesta houden om vanavond fris richting operagebouw te kunnen gaan. Er wordt  dan een programma opgevoerd van bekende aria's uit verschillende opera's. Waar zullen die mooier klinken dan hier?

1. Greetje:
    26 mei 2016
    Wij waren in 2009 in Siena, wat een goud en wat een mooie gebouwen en kathedralen. Ook wij hebben onze ogen uitgekeken. En het is er inderdaad heel leuk ronddolen in die smalle straatjes. Ik hoop dat jullie een fijne avond hebben in de opera.
    groetjes
    Greetje
  2. A.Kroeze:
    26 mei 2016
    Ik ben jaloers op jullie avondprogramma!
    Veel plezier,
    Ans
  3. Herman en Stini:
    26 mei 2016
    Wat hebben jullie al veel gezien. Blijf genieten. En dan vanavond genieten van de aria's uit de opera's. Even een zachte stoel ipv het zadel. Groetjes.