Dag-16 Zaterdag 12-09-2017

12 augustus 2017 - Worms, Duitsland

Germersheim-Worms  85km.

Even zoeken naar de route, maar dan gaat het fullspeed op weg. Adri begint de stal te ruiken  en  gaat voor mij te snel. Het weer is duidelijk opgeknapt, de temp. ongeveer 20 graden, de wind komt van alle kanten. Dit komt door het steeds wijzigen van de richting die de Rijn volgt. Even een correctie , het lijkt misschien uit de verslagen dat we steeds slecht weer hebben. Daarom de feiten op een rij. We hebben een  echte regendag gehad, verder twee dagen waarbij het regenpak aan het eind van de dag aangetrokken werd. De treinreis waarvan er eentje een regendag overbrugde.  De tweede treindag was niet nodig om het weer. Dit was toen prima,  maar we hadden even geen zin.

De etappe lijkt vandaag erg op de vorige, we slingeren door het landschap, de fietspaden zijn goed te berijden tot we ons door een hulpvaardige voorbijgangster laten verleiden om de route van de gps te verlaten en de Europese fietsroute naar Worms te volgen. Soms is het lastig een keuze te maken. De een zegt dat de linker oever mooier is, de ander de rechter. We komen hierdoor vandaag op een bospad terecht dat zwaar rijdt door het natte leem met de soms uitgestrekte plassen. Zou het droog zijn, dan is het inderdaad een mooie weg. Nu maar doorzetten en we komen uiteindelijk weer op de gps track. We pauzeren alleen op een bank aan de route en zijn bijtijds in Worms. Een hotel is vandaag onderweg niet via internet te boeken, alles is al vol op een zeer dure na. Als we in Worms aankomen toch maar eens een poging gewagen en ergens aanbellen. En ja, er is achter de dom en midden in het centrum nog een kamer beschikbaar. Zo hebben we nog mooi de tijd om Worms wat te bekijken. Om zes uur breekt er een geweld uit aan gebeier van vele klokken van diverse kerken. De mis is niet te ontlopen!

Worms ligt in de deelstaat Rijnland-Paltz. Het is een z.g. nibelungenstad met vele middeleeuwse bouwwerken, zoals de Dom uit de 11-12e eeuw. Worms was belangrijk binnen het heilige Roomse Rijk, een rijksstad. Vele belangrijke rijksdagen hebben er plaatsgevonden. Zo werd in 1521 de kerkhervormer Maarten Luther hier tot ketter verklaard omdat hij zijn leer niet wilde herroepen. Hij werd in de ban gedaan per Edict van Worms . Hij werd vogelvrij verklaard. Zijn geschriften moesten verbrand worden, maar de bescherming van de keurvorst van Saksen voorkwam dit. Op de Wartburg vond Luther onderdak en kon de Reformatie voet aan de grond krijgen.

We bezoeken de dom, die ook hier weer van rood zandsteen is opgestrokken. De kerk heeft meerdere koren, ronde traptorens en achtkantige. Deze dom is een slank gebouw in vergelijking met andere. Bij ons bezoek is het in de kerkruimte vrij donker, wat een minder goed beeld geeft van het interieur en afbeeldingen. Het best te zien is een groot uitgevoerde gebeeldhouwde kruiswegstatie. Twee eeuwen geleden verloor de dom zijn bisschoppelijke statie verloren en is nu een parochiekerk.

1. Herman en Stini:
    12 augustus 2017
    Vol bewondering volgen we jullie.
    Gelukkig is het weer iets aangenamer.
  2. Hilbertmensink:
    12 augustus 2017
    mooi dat jullie nog een slaapplaats hebben gevonden we zijn net terug van rika erg gezellig we hebben jullie wel gemist.
  3. Lena enGerrit:
    13 augustus 2017
    Ja dat krijg je , wanneer je wat ouder word , des al niet te min, een goede laatste etappe .
    Tot gauw.
    Lenie en Gerrit
  4. Johan Jonkman:
    Toi , Toi , Toi .
  5. Greetje:
    13 augustus 2017
    fijn dat jullie weer hebben kunnen fietsen, al blijft de regenjas dus in de beurt. Geniet van al het moois dat jullie zien.
    groetjes
    Greetje