Dag-14 Donderdag 10-08-2017

10 augustus 2017 - Straatsburg, Frankrijk

Trein  Belfort-Straatsburg .

De slechte weersomstandigheden doen ons besluiten wederom de trein te nemen. Het verschil in temperatuur van 35 a 40 graden naar 16 graden noopt ons eerst maar eens te acclimatiseren. Zelf trekken we om ons behaaglijk te voelen nog een extra kledinglaag aan, en verbazen ons om de t-shirtjes van anderen om ons heen. Hier is het blijkbaar geleidelijker gegaan met de verandering in temp.

Op station Belfort krijgen we op het treinkaartje 25% leeftijdskorting. De vriendelijke lokettiste geeft dit nadat ze ons verontschuldigend naar onze leeftijd vraagt. Ze brengt het als een persoonlijk cadeautje. De fietsen mogen in Frankrijk in een TERtrein gratis mee. Vanuit Belfort gaat deze 1x per uur.  Voor het goede perron moeten de fietsen twee trappen af en op gehesen worden, een lift is er niet. Bij de overstap in Mulhouse idem dito naar een ander perron, want de lift was buiten werking. De aansluiting wordt door ons gemist, maar ach we hebben de tijd. De volgen de TER laat niet al te lang op zich wachten. In Strassbourg zijn er liften, maar er kan maar 1 fiets tegelijk mee. We moeten dus weer niet teveel haast hebben.

Het is vandaag een mooie treinrit. Het landschap is open en we zien het aflopen en vlakker worden.

We hebben vanuit de trein een slaapplaats geboekt op 5 minuten van het station. Het regent nog steeds. Als het aan het eind van de middag droog geworden is lopen we een bruisend Straatsburg in. Het is de hoodstad van de Elzas en de grotere regio Grand Est in het Noordoosten van Frankrijk, maar ook beschouwd als de hoodstad van Europa door het Europees parlement. Maar bovendien een echte wereldstad met mensen in alle denkbare tinten en kledij. Het is een drukte en lawaai van belang.  Moderne gebouwen gemengd met oude vakwerkhuizen en allemaal hoog. Dat laatste vooral de gothische Notre Dame cathedraal in het centrum. Het hoogtepunt van de stad.  De toren is maar liefst 142 m hoog en hiermee lang het hoogste gebouw van Europa. De kerk is gebouwd uit roze zandsteen en heeft enorm veel details, bogen, zuilen en beelden. De voorgevel met pinakels van meer dan 10 m hoog is ronduit indrukwekkend. Op het tijdstip dat wij er zijn kunnen we het interieur helaas niet meer bezichtigen. De hoge torens  zijn te beklimmen via 330 treden. Het uitzicht zal zeker de moeite waard zijn. Behalve de cathedraal is er nog veel meer te bewonderen, wat we nog in ons boekje voor een andere keer kunnen noteren.

Straatsburg is 12 x per jaar de ztel vandaag het Europees parlement. Het gebouw is architectonisch de moeite waard. Alleen daarom al zou het parlement hier en niet in Belgie gevestigd moeten zijn. Het is mooier dan het gebouw in Brussel. Bij Nedelanders roepen de verhuizingen  naar Brussel op andere momenten in het jaar nogal negatieve gedachten op: al die geldverspilling!

1. Herman Mensink:
    hallo familie.
    ondanks dat het weer niet zo mooi is zien jullie wel heel mooie dingen , majestieus
    geniet ervan ,wie weet komt er heel mooi weer.
    hartelijke groet van ons
  2. Greetje:
    11 augustus 2017
    sneu dat jullie weer zoveel regen hebben. Maar nu reizen jullie per trein, ook leuk. Maar fietsen is natuurlijk nog leuker.
    Straatsburg is een mooie stad. Wij hebben daar ook een keer gekampeerd, en zijn een paar keer de stad in geweest. We hebben genoten. Wij hadden toen mooi weer.
    Vandaag was het hier mooi, morgen met de bloemencorso van Rijnsburg wordt er weer de nodige regen verwacht.
    Hopelijk wordt het weer voor jullie wat beter zodat jullie nog een stuk kunnen fietsen.
    groetjes, Greetje
  3. Hilbertmensink:
    11 augustus 2017
    hopelijk wordt het wat warmer en droger en dan weer flink op de pendalen groetjes