Dag-11 Maandag 7-08-2017

7 augustus 2017 - Neuville-sur-Ain, Frankrijk

Saint Alban---- Neuville sur Ain   78 km

Vandaag vertrekken we wat later vanuit ons onderkomen. Na bestudering van de route lijkt het wel eens een redelijke etappe te kunnen worden. Het is fris te noemen naar wat we gewend zijn. Het landschap is glooiend met in de onmiddellijke nabijheid de Jura. Dit is een middelgebergte waar we nog doorheen moeten. We zien de rit van vandaag meer als een overgangsetappe. Plaatsen en omgeving zijn niet al te boeiend om te zien, maar soms duikt er vanuit de geschiedenis iets memorabels op. Aan het plaatsje Blyes, waar we een plekje zoeken om te fourageren, blijkt een opmerkelijke legende verbonden. In de 13e eeuw werd een stukje land betwist door Blyes en een naburig stadje. Al snel dreigde Blyes het onderzpit te delven. Toen brachten de Blyards hun vrouwen in stelling. Deze stelden zich op in slagorde tegenover de naburige troepen, draaiden zich om en tilden en masse hun rokken op. De tegenstander stond aan de grond genageld bij zoveel vermetelheid en trok zich terug, letterlijk uit het veld geslagen door de verpletterende aanblik. Overigens is heden ten dage het aantal damesderrieres waarvan je steil achterover slaat, op de vingers van 1 hand te tellen.

We passeren St. Maurice-de-Remens, een pittoresk dorpje. Het is de geboorte- en woonplaats van de bekende vlieger-schrijver Antoine de Saint Exupery. Hij werd bekend door zijn autobiografisch boek 'Le petit prince' en door de manier waarop hij in het begin van de 2e wereldoorlog op raadselachtige wijze met zijn vliegtuig is verdwenen. Aan het eind van het dorp komen we langs zijn geboortehuis, het Chateau. Het is groot, maar nogal vervallen.

Het is vandaag een ontspannen rit geweest en we komen al vroeg aan in Neuville sur Ain, onze dagbestemming.  In het avondzonnetje aan de rivier smaakt de maaltijd naar meer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Johan Jonkman:
    8 augustus 2017
    Zo mooi als het schilderij op de kaart van Vincent van Gogh , kan ik het mij niet herrinneren. Bedankt !