Vrijdag 12 juli dag 15

13 juli 2019 - Angers, Frankrijk

Nantes--Trelaze    110 km.

We verlaten om 8.30 uur het hotel. Het is bewolkt en nevelig. Fietsend valt het nat aan.  Om uit de stad te komen is dit keer een makkie. Al snel zitten we op een prachtig fietspad. De rest van de fietsroute bestaat uit stukken verhard gravel. We fietsen grote stukken van de route het ene traject aan de linker ,en dan weer aan de rechter oever van de Loire. Anders gezegd heen en weer , heen en weer, brug over, brug over en dan nog  meer. Leuke stadjes onderweg nodigen uit om van de route af te wijken. Kastelen zijn er in overvloed. Op een kanaaldijk aangekomen gaat onze snelheid zienderogen omhoog. Het vraagt  er om stevig door te trappen. Er staat inmiddels een stevige wind, waar wij gemak van hebben. Onze tegeliggers hebben heel wat meer weg te trappen dan kilometers. De temperatuur is inmiddels weer flink opgelopen. De veelal blonde d'acquitaines onderweg moeten zoeken naar groene sprietjes. Gelukkig voor hen is er vaak wel een bomengoep waaronder ze schaduw vinden. Ook hier is het kurkdroog, het hooi groeit zomaar op het land. Op sommige stukken staat de Loire droog. Een smalle stroom en brede zandbanken worden wel als heus beach gebruikt waarin kinderzwembadjes zijn uitgegraven. We passeren langs ons pad een hoge monoliet, in vroeger dagen een herkenningspunt waar tol betaald moest worden door de schippers. Tegenwoordig wordt de steenklomp gebruikt om te oefenen in bergbeklimmen. Na de rivierdijk naderen we al snel  Angers . We hebben nog even te gaan naar Trelaze, ons onderkomen voor de nacht. Na 110km in de hitte zijn we blij dat we ons kunnen douchen.

1. Tanny:
    14 juli 2019
    deze rustgevende foto ,s doen mij denken aan de Franse landschapschilders.