Donderdag 11 juli dag 14

11 juli 2019 - Nantes, Frankrijk

Een dagje rust in Nantes. Hoewel rust , eerst een goede fietsband bemachtigen. En zowaar , we vonden er eentje bij de Giant store, heen en terug 20 km. Zo blijven we in conditie.

Band verwisseld en dan koffie op een terras aan de Loire. Eerst maar eens de plattegrond van Nantes bestuderen. We besluiten eerst op het getrompetter van een reusachtig grote olifant af te gaan. Hij is een van de Machines de l' Ile,  een beroemd artistiek project, geboren uit verbeelding. De ontwerpers hebben zich laten inspireren door de grootmeesters Leonardo da Vinci en Jules Verne.  (Ook de reuzen van cultuurstad Leeuwarden horen bij het project van Nantes). Het is een bijzonder schouwspel hoe de olifant zich voortbeweegt met in gondels opzij en op de rug totaal 50 mensen die voor het ritje € 35 pp betalen. Als toeschouwer vanaf de grond valt er meer te beleven aan de kunstige techniek van het geheel. De reuzenslurf spuit regelmatig de toeschouwers nat, wat met deze temperaturen niet onwelkom is. Kinderen blijven er voor staan. Terug naar het centrum stappen we in een toeristentreintje en zien zo heel wat van de bezienswaardigheden op een makkelijke manier. Ook niet te versmaden. Nantes wordt een fietsstad genoemd, maar automobilisten moeten er wel knettergek van worden. Fietsers mogen links rijden, rechts rijden en ook midden op de weg zijn er fietspaden. Overal wordt gestopt voor overstekende tweewielers. Het lijkt wel of de doodstraf geldt voor het aanrijden van fietsers. Alleen al in de stad zijn 495km aan fietspaden en fietsroutes. In de oude stad zijn ook delen autovrij of straten alleen toegankelijk voor automobilisten met een vergunning.  Nantes is een belevenis. Het devies van de stad is, met een knipoog naar haar bijzondere inwoner Jules Verne: Geef je fantasie de vrije loop in deze broedplaats van het onmogelijke.