Zondag 14 juli dag 17

14 juli 2019 - Saint-Léonard-des-Bois, Frankrijk

Sable sur Sarthe-- Champfremont  92 km.

Het landschap verandert drastisch , alsmede ook de wind, het is af en toe stormachtig vanuit het noordoosten. Precies op kop dus. Het belooft een pittig dagje te worden.

Waren het in de kustroute soms steile maar korte klimmetjes, nu zijn het lange hellingen en af en toe een heus colletje van ca. 275m hoog.  Kultuursnuiven is er vandaag niet bij, meer genieten van het landschappelijk schoon. Van de 14e Juilliet merken we wenig. Uitgestorven dorpjes en weinig verkeer. Waarschijnlijk is er de avond van de 13e meer vertier geweest. Een soort presidents-republieksnacht. We hebben geluk ergens een kopje koffie te kunnen drinken. Een abrikozenpunt erbij blijkt traditioneel te zijn voor Quatorze Juilliet. Dus toch iets kultuur. We zijn de eerste klanten. Wisselgeld is er nog niet. Een kennis van de restauranthouder wordt hiervoor op pad gestuurd.

Aan het eind van de dag blijkt wel hoe zwaar het is geweest; de batterij van de e-bike is bijna leeg. We zijn dan aangekomen bij een Engels sprekende Fransman. Hij runt op zijn eentje een chambre d' hote  in een gerenoveerde boeren behuizing tamelijk ver van de bewoonde wereld. De kamers zijn ruim en prima voor elkaar. We zitten met ander Nederlands gezin (onderweg vanuit de auto geboekt) met 2 kleine kinderen aan een lange tafel in de keuken terwijl de gastheer kookt en zelf ook aanschuift. Voor de kinderen heeft hij iets speciaals gemaakt. De groten krijgen een zomers Frans menu met koude soep, kip met ratatouille, en voor het dessert van yoghurt met ijs  een bordje met diverse soorten locale kaassoorten. Het is een speciaal besluit van een bijzondere dag.