Maandag 15 juli dag 18

16 juli 2019 - Bourg-Achard, Frankrijk

Maandag - Champfremont -- Villers en Ouche. 80km.

Zoals steeds ontbijt om 8 uur. Ook de andere Hollanders  zijn al present. Onze gastheer, zelf een postuur als Pavarotti, heeft zijn favoriete klassieke muziek al opgezet. Overal in huis staan plastic krukken, want staan  gaat hem duidelijk moeilijk af. Zijn nering en alles wat erbij komt zal een hele klus voor hem zijn. Herinneringen aan zijn liefde voor motorrijden en -crossen is ook duidelijk aanwezig. Gasten met dezelfde hobby zijn dan ook welkom. Hij heeft zijn eigen huisregels. De kindertjes houdt hij scherp in het oog, vooral als ze in de buurt van de servieskast komen. Zijn reacties leveren soms wat kindertranen op. Als ze dan buiten croissantkruimels in het speciale vogelkuiltje in het gras mogen doen is dat weer over.

We starten ook vandaag om ongeveer 8.30 uur. Enigzins zien we er tegen op; wordt het weer zo'n loodzware dag als gisteren? De wind blaast nog stevig uit het NO, maar het landschap maakt veel goed. Wat een rust en ruimte. Sporadisch komen we een auto of een landbouwvoertuig tegen. Enorme trekkers kruisen ook ons pad, het past maar net.

We schieten lekker op, dit komt vooral door de vele heggen en holle wegen.  Deze nemen de wind wat weg. We houden middagpauze bij een enorme kerk in Le Merlerault. Ook van binnen blijkt de hoogte imposant. Hoog bovenin zijn nog beeldengalereien te bewonderen. We strijken neer op het kerkplein bij een fontein. De 2 bidons kunnen intussen lekker afkoelen in het stromende water. Als ee willen vertrekken is er maar 1 meer te vinden. Hoe kan dat nou? Dan blijkt er nog een fontein te zijn, een een etage lager, maar verbonden. Een van de bidons was op weg naar de lage fontein blijven steken in een overloop (zie foto).

Ons laatste traject bevat meerdere lange klimmen. We landen aan op het Manoir van Alexandra. De kamer is sober, maar heeft alles wat we nodig hebben om opgefrist te genieten van de idyllische plek met stoeterij. Ze tovert 's avonds een voedzame huismaaltijd op tafel die er wel ingaat.

1. Hilbertmensink:
    16 juli 2019
    wat een prestatie ,nog geen last van de kuiten. groeten hilbert kl .
  2. Herman Mensink:
    17 juli 2019
    Hoi fietsers fijn voor jullie dat alles voor de wind gaat nou ja,wat jullie conditie betreft gaat het volgens ons wel voor de wind al lezen we tussen de regels door dat er ook wel een behoorlijke KOPwind kan staan.Stug door zetten.Fijn dat jullie kunnen genieten van de de wisselende landschappen. hartelijke groet Herman en Rika.