Dag-21 donderdag 19 juli

19 juli 2018

Dag-21 donderdag 19 juli Vezeley bezocht +St, Pere.

Vanmorgen besloten we eens op de oudste manier van pelgrimeren het hooggelegen Vezelay te bezoeken. Over de weg 2 km, via een smal en stenig voetpad tegen de heuvel op 2, 5 km en  38 minuten lopen, werd ons gezegd. We zijn een uurtje aan het klimmen geweest, steeds uitpuffend op de weinige schaduwplekken en ons verwonderend hoeveel hoger we alweer waren. Fietsbenen zijn geen loopbenen. Lopen/klimmen moet je ook weer gaandeweg leren.

Hoewel donderdag een favoriete dag heet te zijn, was het boven gekomen niet echt druk. We kwamen op het pad langs de oude stadmuur aan bij het achtergedeelte van van de Ste. Madeleine (Maria Magdalena) een Romaanse kathedraal uit de 12e totm14e eeuw. Schitterend van bouw en met bijzonder beeldhouwwerk, zoals de timpanen boven de grote deuren. Het achtergedeelte ststaat momenteel van onder tot boven in de steigers voor een restauratiebeurt. Voor de vroegere pelgrims waren vooral de reliquien van Maria Magdalena van belang, die hier bewaard werden in het toenmalige eenvoudige karolingische kerkje dat toen op die plaats stond. Toen echter per decreet verklaard werd dat reliqien in st. Maximim voor de echte verklaard werden, begon de pelgrimage in te zakken.

Vezelay vormt door de historie heen een hoogtepunt op deze route van oudsher bereisde wegen. In Vezelay kwamen pelgrims op weg naar Santiago uit vele streken samen om gezamelijk verder te trekken over de Via Lemovensis, 1 van de 4 hoofdroutes door Frankrijk. Dat gaf in de middeleeuwen een overweldigende drukte en er stond al vroeg een grote kerk. Toen daar in 1120 brand uitbrak werden ca. 1000 pelgrims onder het instortende puin bedolven. Kruisvaarders vertrokken in 1146 vanuit Vezelay naar Palestina.

Vezelay staat op de werelderfgoedlijst van Unesco en trekt veel toeristen. Kelten en Romeinen bezaten al een heiligdom op deze bijzondere heuvel. Smalle straatjes leiden steil omhoog, zwaar bepakte fietsen kunnen beter achterblijven. We zijn blij en tevreden dat we dit bijzondere dorp bezocht hebben.

1. Hilbertmensink:
    19 juli 2018
    het is hier ook erg warm 30 graden ,en dan kun je beter fietsen dan lopen zet hem op groet
  2. Harry Bea:
    Hallo mensen ,
    Weer een mooi verslag .! We kunnen ons voorstellen dat het niet meevalt om in deze warmte , met fietsbenen een berg op te klimmen , maar ook dat is weer gelukt ,fijn dat alles zo voorspoedig gaat.
    Goede reis verder , "Henig an " lieve groet Harry Bea
  3. Herman Mensink:
    20 juli 2018
    Hoi globetrotters fijn dat alles goed verloopt en dat jullie lekker in je vel zitten een goede conditie is bij zo,n tocht is wel een vereiste. Het was weer een goed verslag, we reizen zonder moe te worden met jullie mee. GOEDE REIS.
  4. Tanny:
    20 juli 2018
    leuk om te lezen dat jullie in Frankrijk alles van de pelgrims route richting Santiago tegenkomen , en van de Kelten .
    goede sportieve reis verder.