Dag-21 Woensdag 8 juni

9 juni 2016 - Murnau am Staffelsee, Duitsland

Telfs -Murnau am Staffelsee 85 km.

Na 4 km is er direct de klim naar de Buchener Hohe (1256 m hoogte), 8 km klim van 10 %. Het hakt er behoorlijk in. De routemaker vermeldt niet voor niets dat de meeste klimmers blij zijn met het eerste cafe onderweg. Maar dit blijkt gesloten. We hadden ook de trein kunnen nemen, maar wij bikkels kiezen voor de zwaarste optie. Op het hoogste punt trekken we voor de kou tijdens de afdaling onze  regenkleding aan. Via Mitenwald dalen we af naar Garmisch Partenkirchen. We zijn in Duitsland! In Gramisch aangekomen blijkt de Zugspitze in nevelen gehuld. Jammer! Aan geen enkele grens hebben we controle gehad. we hadden gedacht dat dit in verband met de actuele situatie anders zou zijn. We hebben door 4 landen gefietst met de paspoorten onder onze helemen, maar niemand die er naar heeft gevraagd. In Garmisch even rondgewandeld. Het is een leuke plaats. De springschans zagen we al vroeg liggen. We fietsten vandaag gedeeltelijk langs de Isar. De gebruikeleijk versperring werd vandaag gevormd door herkauwende schapen op het fietspad. Eentje wilde Rien een verontwaardigde kopstoot verkopen. Murnau is een kunstenaarsdorp,  o.a. Wasily Kadinsky. Er is veel werk voor de nazi's verstopt. Eetgelegenheid was er vandaag onderweg weinig; het was Ruhetag.

Dit halen we 's avonds in door een Beierische maaltijd in een voormalige bierbrouwerij.

1. Lenie en Henk Jonker:
    10 juni 2016
    Gezien de afwezigheid van meerdere grenscontroles is jullie tenue en uitrusting misschien een hint voor asielzoekers om zich te verplaatsen door West-Europa.
    Alleen nog wel even trainen, lijkt mij.

Enk