Zondag 21 juli dag 23

22 juli 2019 - Grandpré, Frankrijk

Rustdag in Reims, stad en kathedraal bezichtigen.

De kathedraal ligt op 1 km van het hotel. Tegen tienen gaan we met een plan de ville op zoek. Het imposante bouwwerk rijst al snel voor ons op.  De mis is net begonnen. We zetten ons op een stoel achterin, laten de ruimte op ons inwerken en volgen de eucharistie. Het is bijzonder de kerkruimte te kunnen beleven zoals hij bedoeld is, voor de eredienst. De gebrandschilderde ramen krijgen ook die dimensie. Het is echt een moment van bezinning. De voorzang met responsies klinken mooi. We nemen dit gedeeltelijk op om het nog eens terug te kunnen luisteren. Wie geinteresseerd is kan een fragment beluisteren. Als de dienst is afgelopen kunnen we de ramen in  het koor van Marc Chagall van dichtbij gaan bekijken. Ze dragen zeer duidelijk zijn kenmerk vooral in de kleur blauw. Het is bijzonder hoe de Joodse schilder zich in het christendom heeft ingeleefd. Met naast oudtestamentische tafrelen de verbinding met kruisiging en opstanding. Ook de plaats van Maria aan wie de kathedraal is gewijd. Het is een teken van vrede en verzoening.  De glaskunstenaar Charles Marq moet zeker ook genoemd worden. Het is een samenspel van schilder en glaskunstenaar. De ramen zijn toch zo hoog en de afbeeldingen zo klein dat het met foto's slecht te vangen is. Een boekje met afbeeldingen en uitleg is dan ook onontbeerlijk om het goed te zien.

Na dit bezoek gaan we de stad verkennen. Bezienswaardigheden liggen in het centrum dicht bij elkaar. Rond de kathedraal is het gezellig druk, de champagne tinkelt in de glazen op de volle terrassen. Maar verder van het centrum is de stad uitgestorven.

We maken er verder echt een rustdag van.

1. Piet en Marga:
    22 juli 2019
    Wat geweldig dat je deze kerk hebt kunnen bekijken.
    We genieten van jullie verslagen.
    Liefs, P en M
  2. Greetje:
    22 juli 2019
    wat bijzonder om zo een kerkdienst bij te wonen,
    en wat zijn onze kerken vaak simpel als ik zo de ramen bekijk.