Vrijdag 6 juli dag 8

5 juli 2019 - Moëze, Frankrijk

Soulac sur Mer- Hiers Brouage  70 km

Na een prachtige zonsondergang, met daaropvolgend een crime van een nacht vanwege de warmte, stappen we om negen uur lichtelijk vermoeid op de fiets. Het is een klein stukje naar de pont die ons de Gironde overbrengt. Een tochtje van 40 min naar Royan. Vanaf de veerboot zie je de Phare de Corduan op 7 km in zee vanaf de punt van de Medoc liggen. Deze vuurtoren werd gebouwd tussen 1584 en 1611 is de oudste van Frankrijk. Bij laag water kun je de toren te voet bereiken.

In Royan fietsen we eerst langs de grillige kust,  een mooi stuk met vissershuisjes op palen en hobbyvissers op de rotsen. De vreugde was van korte duur. In de wat grotere steden moeten ze nog fietspaden leren aanleggen. Het is ook nu weer stoepje op stoepje af, wat een gebonk! Royan wordt een openlucht museum genoemd met wijken in verschillende bouwstijlen uit verschillende periodes. Zij laten de geschiedenis van de badplaats zien. In de 19e eeuw kwam het badtoerisme op gang met vooral de rijkeren.  Zij lieten in deze tijd van de Belle Epoque graag hun rijkdom zien. Uit de jaren 20 van de vorige eeuw stammen de huizen in  Art Deco. Zware beschadigingen uit de 2e wereldoorlog werden weer zorgvuldig hersteld in de jaren 50. Royan wordt de jaren-50-stad van Frankrijk genoemd.

Eenmaal weer door de duinen gaan we over een tamelijk smal fietspad langs een toeristisch spoorlijntje. Het is duidelijk de Cote d' Argent met prachtg gelegen campings met luxe behuizingen en golfbanen. Er wordt druk gesurfd. We rijden richting Marennes. We moeten een hoge brug over waar we flinke klappen moeten opvangen van de harde wind. Marennes staat bekend om zijn oesters. We fietsen langs vele kwekerijen. Het ruikt niet altijd even fris. Van verre zie je de 85m hoge kerktoren van Marennes, die verschillende malen is platgebrand. Om onderdak te krijgen moeten we nog 6 km verder naar Brouage. Dat blijkt een gelukje te zijn. Het is een oude versterkte vesting uit de 17e eeuw. Koning Henry III maakte de stad tot zijn eigen domein.  Je maakt er met een wandeling over de wallen met 7 bastions een reis in de tijd. De overgebleven militaire gebouwen en exposities zijn zeer de moeite waard. Het vestingstadje herbergt vele kunstenaars en diverse galerien.

1. Corrie en Gerrit:
    6 juli 2019
    Mooie foto’s van rustieke plaatsen.
    Zo’n kustroute is zeer gevarieerd.
    Goede reis verder.
    De hartelijke groeten van Corrie en Gerrit.