Maandag 9 juli dag 11

9 juli 2019 - La Barre-de-Monts, Frankrijk

Talmont - La Barre de Monts,  90 km.

We vertrekken weer om 8.00 uur en volgen een grote weg. Er bloeit veel moois in de bermen, en dat langs autowegen. Twee keer zien we  een aangereden veelvraat langs de kant, kanjers van beesten. Het is een juweeltje van een etappe. Soms hoog boven de zee, veel door het bos, dan weer langs de zee. Kilometers uitgestrekte zandstranden. Rustig qua badgasten.  De kust is wat rotsachtiger dan de vorige etappes. Wat vandaag opvalt is dat in de grotere plaatsen en omtrek de fietspaden heel mooi zijn. Maar zo gauw je weg bent uit het toeristische is het een zootje. Paaltjes en hekjes waar je tussendoor zigzagt en als fietser van de ene kant van de weg naar de andere gestuurd wordt. Alles om de verkeersveiligheid te bevorderen maar het is juist opletten geblazen.

Een van de plaatsen die we passeren is Saint-Gilles-Croix- de-Vie. Het staat bekend als de vissershaven met de meeste aanvoer van sardines in Frankrijk. De sardines van het stadje zijn geliefd in Frankrijk. Vooral de visjes met het label Rouge gelden als een lekkernij . Ondanks toeristische ontwikkelingen heeft het stadje haar karakter weten te bewaren.

Les Sables-d'Olonne is de belangrijkste plaats van de Cote Lumiere, kust van licht. Het staat bekend om zijn 3 km lange boulevard langs het strand. De wandel en fietpaden zijn zeer bevoordeeld. Het is er prettig fietsen. Autoverkeer moet het met minder doen. Je fietst er om de uitgestrekte haven.

Om 4 uur rijden we de camping op in La Barre de Monts. Het ligt vlak aan de route. De receptioniste ratelt het liefste Spaans en werkt voor het overige met de vertaler op haar telefoon. We hebben tijd genoeg om even later weer op de fiets te klimmen en ingrediënten voor de maaltijd te sprokkelen. De was is snel gedaan en weer droog in de warme avondwind.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corrie en Gerrit:
    9 juli 2019
    ....Sable d’ Olonne zijn we ooit geweest, kamperen met ons vijven.
    Goede reis gewenst....