Dinsdag--23 juli dag 25

23 juli 2019 - Longuyon, Frankrijk

Grandpre----Lanquyon 75 km

De boerderij komt al vroeg tot leven. Gisteravond met de familie het diner genuttigd. Het is na een dag drukke seizoensarbeid niet gek de graantjes mee te kunnen pikken van een goed verzorgde maaltijd met de gasten.

Voor ons een hele belevenis, zeker met opa van 79 erbij, die nog volop mee draaide in het bedrijf van 100ha groot, (was eerst 200ha). Het bedrijf is opgesplitst tussen twee broers. Het grootste familiebedrijf in Grandpre is 400ha. Voor Franse begrippen een normale omvang. Bedrijven zijn meestal gemengd zowel vee als akkerbouw. Ook vleeskoeien doen het goed. We worden zelfs als collega's gezien omdat we vlg hen veel kunnen vertellen over melkrobots in Nederland.

We vertrekken met een stevige oostenwind tegen. Het landschap verandert met hellingen die minder steil zijn, maar wel langer. Het wegdek is beter onderhouden, maar het asfalt lijkt een lager smeltpunt te hebben. Als je later op de dag even naast de fiets gaat staan, plak je vast aan het wegdek. Ook steentjes aan de banden moeten soms verwijderd worden.

We komen door Dun sur Meuse. Daar lukt het om een koele verfrissing te scoren. Het is met de hitte van 40 gr toch wel een probleem dat er in de dorpen op onze route zo weinig voorzieningen zijn. Wel kan een paar keer een onderdompeling in de waterbak van een dorpspomp gemaakt worden. Voeten, armen en hoofd weer afgekoeld kunnen we verder. De koeien, zo hoog mogelijk op hun weide om te profiteren van de wind, proberen in elkaars schaduw te staan. Van een kudde van 15 staan er 6 in het schaduwstrookje van hun liggende soortgenoten. Profijt tot net boven de hoeven, maar dit plaatje zien we steeds weer. Als op zeker moment onze bidons leeg zijn, hoeven we weinig uit te leggen aan een man die bij zijn huis de auto aan het inladen is. Even later komt hij met 2 bidons lekker koel water terug. We tanken er flink van voor de laatste 15 km.

Al fietsend lukte het vandaag wel met de temperatuur. Er waren ook boswegen bij. Wel overwegen we om de etappes in te korten en de duur van de reis los te laten.

1. Van Neerden:
    23 juli 2019
    beste mensen ,
    Fiets met bloemen ,altijd mooi,
    afzien in,deze hitte ,toch slagen jullie er steeds weer, om ons mooie foto's te laten zien ,met een beeldend verslag ,toppie !!!
    Slim om met deze hitte de etappes aan te passen,
    goede reis , lieve groet Harry ,Bea ( hier is het nog te warm om te gaan slapen)
  2. Lena enGerrit:
    24 juli 2019
    zo te lezen genieten jullie nog steeds, ondanks de hitte, maar ja ook wij lopen te transpireren we zeggen maar het hoort er bij, verder gaat zowel bij jullie als bij ons alles zijn gangetje, hopelijk blijven de wegen nu wat vlakker, dat scheelt ook een jas,
    Rien breng een paar van die mooie visjes voor me mee , wel graag schoongemaakt, en desnoods ingevroren, dit om stank overlast te voorkomen. Nu beste fam: hartelijke groet, en kom heel terug, de Krimpe nezen
  3. Herman en Stini:
    24 juli 2019
    Andere fiets gekocht Adri?