Maandag 1 Juli dag 4

2 juli 2019 - Lège-Cap-Ferret, Frankrijk

Messanges--Parentis en  Born  99 km.

Om 9.00 uur hebben we de afwas aan kant, achter ons de vloer aangeveegd en zetten we de voeten weer op de pedalen. Het is lekker fris na een nachtelijke regenbui. Ook vandaag weer ideaal fietsweer. We zitten gelijk op de route met regelmatige klimmen en dalen over de bospaden. Soms dicht bij zee, soms wat verder ervan af. Het is duidelijk dat de Velodyssee al oud is. De vele oneffenheden door boomwortels vormen vaak lastige obstakels die flinke klappen geven aan de bagage. Hoge en lage dennen wisselen elkaar af. Wat ons opvalt is dat de bossages doorlopen tot aan zee. Na een poosje begint een oorverdovend krekelconcert dat in sterkte  golvend met de hoogte van de dennen met ons meetrekt. De duinen worden naar gelang de dag vordert steeds hoger. Soms slingert de route door een badplaats vol strandshops of langs ontzettend grote boscampings met rent a tent behuizingen of puntdakhuisjes op palen . Waar we makkelijk met de fiets een duin op kunnen genieten we even van de zee en de surfers. Badmeesters op hoge zetels houden de zaak in de gaten. Zonodig gaan ze zelf per plank de zee op om te waarschuwen.

De dagetappe wordt tenslotte een stuk langer dan aangegeven. De telling in het boekje klopt niet. In plaats van 75 worden het bijna 100 km. Aangekomen in Parentis-en-born was het hotel gesloten. Maar we worden driest en via een achterdeur krijgen we de afstandelijke eigenaresse te pakken. Het lijkt er op dat de zaak op z'n laatste benen loopt: niet erg uptodate.De fietsen komen in een hok op het erf terecht met de sleutel op een zeer voordehand liggende plek onder een omgekeerde pan in de vensterbank. De volgende morgen verzorgt een Mexicaanse schone het ontbijt. Toen de bazin weg was ontdooide ze.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Johan Jonkman:
    3 juli 2019
    Dat ziet er fantastisch uit , geniet er van !!