Dinsdag 2 juli dag 5

2 juli 2019 - Lège-Cap-Ferret, Frankrijk

Parentis en Born---Lege Cap Ferat    85 km

We willen om 8.30 uur vertrekken . We reiken naar de fietsen, en net op dat moment barst een flinke onweersbui los. Na een half uurtje wachten gaan we op pad , het is bijna droog. Toch de regenjacks maar aangetrokken en de overschoenen voor opspattend water. Na af en toe nog een paar spatjes breekt de lucht en worden de jacks al gauw te benauwd. Het parcours over de asfaltpaden tussen de dennenbossen is inmiddels vertrouwd, maar verveelt toch niet. Het nodigt uit tot rustig rijden. De dichte struiken tussen de bomen langs de paden zijn welkom want het waait flink. Er zijn weer stevige klimmetjes bij. De fietsroute steekt regelmatig een autoweg over, maar dat blijkt geen probleem. Ook al is de oversteek niet via een zebra, de auto's remmen al en geven de fietsers voorrang. Dat is hier heel anders dan in Nederland.

We komen langs La Dune de Pilat, een kolossale zandduin en totaal onbegroeid. Een lichtgele langgerekte rug steekt boven de bomen uit. Het is met 110 m hoogte de hoogste zandduin van Europa. 60.000 miljoen kubieke m zandd, 2,7 km lang en 500 m breed. De hoogte varieert wel eens , want tijdens zandstormen is het duin steeds in beweging en verplaatst zich landinwaarts. We zien mensen op handen en voeten zich naar boven worstelen. Boven gekomen zijn het nog maar stipjes. Een fotostop is natuurlijk onvermijdelijk.

We rijden door naar Arcachon. Hier geven de hoge duinen de stad en de baai beschutting tegen oceaanwinden. De temperatuur ligt er daardoor 3 graden hoger dan aan de andere kant van het duin.  Rijkere inwoners van Bordeaux kochten er graag een 2e huis. Dagjesmensen uit o.a. Bordeaux komen er graag flaneren. Arcachon werd een zomer- en winterbestemming. Je vindt er bouwstijlen uit Zwitserland, Italie , Spanje en Franse kolonien. De fietspaden zijn minder fraai, het is stoten en bonken.

We hadden de keuze van om de baai van Arcachon heen fietsen naar Lege op Cap Ferret ,of de ooversteek maken per boot. We kozen voor het laatste, een leuke onderbreking. Volgestouwde boten met mensen , bepakkingen en vehicles varen ieder half uur. Je moet alleen niet bang zijn je nieuwe fiets over te leveren aan het havenpersoneel. Op de landtong Cap Ferret aangeland hebben we nog zo'n uur te rijden voor we op onze eindbestemming aankomen. Een kolossale villa en tuin, chambre d'haute. Een gastvrije Fransman heet ons welkom met een verfrissende drank bij het zwembad. Je kunt het slechter treffen!

1. Van Neerden:
    3 juli 2019
    lieve mensen,
    onder het genot van een" Zwols bakkie", jullie verslag weer gelezen ,mooi hoor,
    vooral het fietsen ,met de zee af en toe in zicht, en overtocht met de boot, spreekt ons erg aan .
    Heerlijk die vrijheid !! En steeds weer verrassend waar je s'avonds aanland.
    Super mooi, dat jullie dit samen kunnen ,mogen,doen.
    Heel veel lieve groeten !oet morn! Harry ,Bea
    Wij genieten op onze manier met jullie mee
  2. Lena enGerrit:
    4 juli 2019
    hallo beste nou ja?beste mensen, prachtig dat jullie weer op pad zijn,wij hebben nog maar een verslag kunnen lezen,de reden hulp bij een sterfgeval, van een van onze vrienden. maar zullen nu snel,proberen glad te komen, wij wensen dat alles op rolletjes voor jullie verloopt, wij gaan in gedachten dus nu achter jullie aan. schatten tot horens
    ontvang de hartelijke groeten van de Krimpenezen