Donderdag 18 juli dag 21

18 juli 2019 - Clermont, Frankrijk

Fleury-la-Foret---Agnetz   78km.

Eerst even een stukje info. De routes die we de afgelopen twee dagen volgen, zijn door ons zelf uitgezet. Dit veroorzaakt soms wat gepuzzel ; de routeplanner houdt vaak geen rekening met niet te fietsen routes zoals z.g. ATB. tracks.  Het maakt het wel avontuurlijker. Uiteraard kom je dan wel door en over de mooiste gebieden.

Als we vertrekken glipt de boerderijkat onze kamer binnen en nestelt zich op het bed. Het ziet eruit dat dit niet voor de eerste keer is. Zijn geslaagde actie zal daarom wel niet van lange duur zijn. We zoeken een weg naar het oosten en passeren al gauw het plaatsje Rome. En natuurlijk worden herinneringen opgeroepen aan die andere fietstocht vanuit Rome!

Als het koffietijd is duiken we een cafe in waar weer druk gegokt wordt op van alles en nog wat. Misschien wel hoeveel lieveheersbeestjes levend de straat over komen. Als we onze gebruikelijke  'grand cafe' bestellen houdt de ober 2 formaten kopjes ophoog. Het is voor de eerste keer dat we een echte 'Grande' krijgen.

Het is een makkelijke fietsdag. We belanden op een voormalige spoorlijn die ons vele kilometers verder voert. Soms er even af, bv langs een Familiepark met gillend vermaak op de 8-baan. De naam is opvallend : Saint Paul. (Je struikelt over de sinten in Frankrijk). Dan weer verder over onze spoorlijn, die lekker rustig is. Als we door Beauvais komen nemen we de tijd om een blik te werpen op en in de hoogste kathedraal van de wereld. Het rijkversierde monument werd gebouwd van 13e tot de 16e eeuw en is vlg de info van een gewaagde gotische architectuur. Een van de vele St Pieters. De gebrandschilderde , soms moderne, ramen zijn bijzonder. Net als het astronomische uurwerk. De kathedraal heeft de 2e wereldoorlog goed overleefd, anders dan de plaats zelf. Recentelijk onderzoek wees uit dat het bouwwerk instabiel is. Trekstangen tussen de lichtingen en houten balken in het interieur moeten ondersteuning bieden tot een definitieve oplossing. We hebben dus geluk er goed weer uitgekomen te zijn!

Ook het de verdere route verloopt letterlijk gladjes, met af en toe een kleine klim. Vroeger dan de vorige dagen melden we ons voor de geboekte kamer.

1. Van Neerden:
    18 juli 2019
    Hallo beste mensen ,
    Het gaat allemaal voorspoedig, jullie komen gestaag naar boven . Een mooie tocht ,iedere keer weer een helder reisverslag met schitterende foto 's .
    geniet !! lieve groet Harry ,Bea
  2. Tanny:
    19 juli 2019
    hoi zus en zwager,
    een mooie reisverslagen van de afgelopen dagen en foto, s
    groetjes peter en tanny
  3. Piet en Marga:
    19 juli 2019
    Vanuit het vlakke , zonnige en toch nog veel wind, de hartelijke fietsbroeken. Volgens ons gaat het voortreffelijk .met julie tocht. Tot gauw. Marga en piet