Dag 18 maandag 16 juli

16 juli 2018 - Nevers, Frankrijk

Maandag 16 juli  La-Souteraine-Nevers   met de trein.

Het wordt een korte nacht. De vorige avond hebben we ons al naar het station begeven om de nodige informatie te krijgen over een treinreis met meeneming van de fiets. Dit laatste bleek in ieder geval gratis. Maar de trein die we zochten ging alleen om 6.15 uur en 17.15 uur.  We kozen voor een vroege start van de dag om ook Nevers te bekijken. In Vierzon moest overgestapt. Het betekende een hoge til met de fietsen de trein in, ook vorig jaar hebben we op Franse perrons nergens liften gezien. Het is sjouwen over trappen met de fiets en bagage van het ene perron naar het andere. Maar vandaag konden we het in ieder geval rustig aan doen, we hadden een half uur overstaptijd. Om half 11 waren we in Nevers. Met deze treinreis zitten we weer op ons reisschema en zijn de kortere etappes ingelopen.

Nevers is een grote stad op een heuvel aan de monding van de Nievre in de Loire en staat bekend om zijn aardewerk. Het heeft Romaanse kerken die een belangrijke rol speelden in de pelgrimstijd en een gotische kathedraal. Richting de Loire staan enekele middeleeuwse woningen en resten van stadsmuren met een archeologisch museum. In het klooster St.Gildard ligt Ste. Bernadette Soubirous opgebaard in een glazen kist. Ze is bekend geworden omdat in Lourdes Maria aan haar verschenen zou zijn. De laatste jaren van haar leven heeft ze in dit klooster als non geleefd.

Veel pelgrims en andere reizigers vanaf Vezelay staken bij Nevers de Loire over, bij hoog water een gewaagde bezigheid.Om het vertrouwen te vergroten was er een kruis opgericht. Het staat nu op een andere plaats. De bouw van de huidige 350 m lange stenen brug duurde van 1770 - tot 1832. De Loire blijkt een eigenzinnige rivier.

Deze avond koken we weer eens ons eigen potje in een appartementje, gezellig! Ook gezellig met alle appjes van de kinderen.

1. Corrie en Gerrit:
    16 juli 2018
    Sterkte maar weer....... beter te fietsen dan de trajecten te lopen.
    Grtz van W’veld.
  2. Hilbertmensink:
    16 juli 2018
    dat was vandaag vroeg opstaan voor de verandering met de trein ook leuk maar toch morgen weer op de fiets succes gr hil kl