Zondag 8 juli dag 10

9 juli 2019 - Talmont-Saint-Hilaire, Frankrijk

La Rochelle -Puilboreau  - Talmont Saint Hilaire. 100km

La Rochelle, gesticht in de 10e eeuw heeft als bijnaam de dochter van de oceaan. Ze was tot het jaar 1500 eeuwen lang de grootste haven van Frankrijk aan de Atlantische kust. Het is nog een levendige stad,  met aan het havenfront en in de straatjes langs de oude stadswallen rijen restaurants die fruits de mer en mosselen aanprijzen. Door de concurrentie zijn de prijzen laag. Net als Nantes is La Rochelle een fietsstad. De enige stad met een goede infrastructuur, een verademing. De stad begon als een der eersten met zelfbedieningsstations met stadfietsen. Ze vallen op in het straatbeeld.

Buiten La Rochelle gekomen volgen we het pad langs het kanaal Maritieme met veel vissers langs de kant. Wat ons verwonderde , want het water stonk en was zo smerig als het Apeldoorns kanaal in vroeger tijden. Het fietspad ligt vol split en loopt slecht. We komen op een grotere weg met vrij veel verkeer. We moeten wachten voor een open brug waar een paar zeilscheepjes passeren. De brug was hoog genoeg dat ze er met gestreken mast onderdoor hadden gekund. Direct na de brug slaan we af naar een oase van rust, een slingerend pad door een moerassig gedeelte van de Vendee. De kust genaderd gaat het weer door een mooi stuk duingebied. In Talmont st. Hilaire belanden in een gezellig centrum met de ruines van een oude burcht. Het is even zoeken naar ons onderkomen, het blijkt een klein aangebouwd huisje in een pas opgeleverde nieuwbouwwijk. Het is van alle gemakken voorzien. We zien er de Lotto Jumbo ploeg de ploegentijdrit winnen.

1. Piet en Marga:
    9 juli 2019
    Wat kun jij goed schrijven. Op veel plekken hebben wij vroeger ( in de vorige eeuw) gekampeerd. Blijf genieten en wees voorzichtig