Dag-11

9 juli 2018 - Moissac, Frankrijk

Maandag 9 juli 2018  St.Puy-Moissac, 78 km

Ook vandaag zijn de vooruitzichten weer warm tot zeer warm. We vertrekken om 8.15 uur uit St. Puy. Het is nog lekker fris. Het fietsen is een genot met prachtige vergezichten over bloeiende zonnenbloemvelden zover het oog reikt. De eerste pleisterplaats is Castera Verduzan. Dit is een mondain kuurplaatsje met hotels en zwavelhoudende heetwater bronnen. We vervolgen onze weg door een weg over een toch wel zwaar te fietsen parcours. De beklimmingen die we moeten nemen lopen tussen de 5 en 8, 5 % en meerdere kilometers lang. We komen aan in Lectoure in het dal. Het hoort tot de oudste steden van de streek. Er zijn fundamenten gevonden van een vroegere tempel. In de Romeinse tijd had de stad een versterking en twee paleizen voor bisschop en graaf. Het laatste is nu stadhuis. Oude trapstraatjes leiden naar fonteinen van Diane uit de 13e eeuw. In de koninklijke hoofdstraat is een gotische poort van een vroeger fraciscanenklooster met daar achter kasteelruines.. Genoeg te ontdekken dus. In Miradoux is het tijd voor een kop koffie en ons favoriete puddingbroodje. Zo lekker als hier hebben we ze nog nooit gegeten! In Miradoux ontmoeten we de Belgische fietsers die we al vaker tegenkwamen. Er is over deze plaats nog een legende te vertellen ( Ja het is een route van oude wegen en oude verhalen). Het wonder van de eucharistie. Zeven jaar na een ernstige pestepidemie brak in augustus 1670 een grote brand uit terwijl de waterbronnen waren uitgedroogd. In allerijl werd een processie georganiseerd om het stadje te sparen. Met gezangen, alleverzamelde kaarsen en de pastoor met een hostie voorop, trok men naar de vuurhaard. Plotseling draaide de wind en de stad was gered. Terug bij de kerk bleken ook de bronnen weer volop water te geven.

We vervolgen onze tocht, waarvan we na het oversteken van de Garonne het fietspad volgen langs het Canal du Midi. Dit gaat gladjes en zo bereiken we Moissac. Dit heeft een historisch centrum met een grote abdij met een mooie omgang in het centrum ervan.. Na de avondmaaltijd bekijken we dit stadsgedeelte. De stad heeft verschillende verwostingen gekend, zowel door de Moren als de Noormannen. Die hebben heel wat op hun geweten als cultuurbarbaren. Een soort middeleeuwse IS.

1. Van Neerden:
    10 juli 2018
    Hallo mensen , mooi de verhalen over de cultuur van de dorpjes waar jullie komen , tijdens ons koffie uurtje beleen we jullie tocht mee.
    goede reis verder "Heinig an " .Lieve groet uit Zwolle Harry, Bea
  2. Corrie en Gerrit:
    10 juli 2018
    Adri en Rien, jullie proberen toch wel het recept van de puddingbroodjes te achterhalen ?
  3. Tanny:
    10 juli 2018
    hoi zus en zwager, ik vind het bijzonder dat jullie als 70+ zo veel kilometers fietsen.

groetjes van peter en mij.