Dag-5

3 juli 2018 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Dinsdag 3 juli Auritz-St.Jean Pied de Port  32km.

Direct uit het Hotel begon het klimwerk; eerst licht van 5% oplopend gedurende 8 km naar 8% . Het was goed te doen na de helse klim van gisteren . Boven gekomen hebben we geruime tijd van het uitzicht genoten. Na en praatje met Nederlanders die van de andere kant en vanuit huis waren komen fietsen,  volgde een afdaling van 24 km. Dit hebben we op ons gemak gedaan . Wel even halverwege de velgen en remschijven laten afkoelen..Haarspeld na haarspeld volgden elkaar snel op. Voor we er erg in hadden waren we op de plaats van bestemming St Jean Pied de Port.

Het historische stadje leeft al vanaf de 12e eeuw van de pelgrims: een en al overnachtinsplaatsen. Het is van oudsher een belangrijke etappe- en verzorgingsplaats. Vanaf hier begint een zwaar traject aldus een steen in de oude stadsmuur. Wij beamen dat natuurlijk. De pelgrims kwamen het stadje binnen langs de citadel, een 12e eeuwse militaire vesting, welke ook wij vanavond hebben beklommen. Op diverse niveaus heb je een prachtig uitzicht over de stad en omgeving. momenteel is in het gebouw met de koningspoort op de top een school gehuisvest.

Weer op onze kamer gekomen. Laten we ons een biertje goed smaken. Vandaag waren we in de gelegenheid zelf ons potje te koken op een tijd die voor ons normaal is. Je moet het wel gewend zijn om als de zuid-europeanen pas ver na achten nog te souperen. Niks voor fietsers.