Dag-12 Dinsdag 07-08-2017

8 augustus 2017 - Lons-le-Saunier, Frankrijk

Neuville sur Ain-Lons le Saunier  105 km.

Gisteravond begon het na het diner behoorlijk te onweren en te stortregenen. We waren hier al op voorbereid. En vanmorgen zien we het nog steeds met bakken uit de lucht vallen. Het is toch altijd lastig om met regen en dreigend onweer te vertrekken. Alternatieven zijn niet voorhanden. Des te  meer is dit een teleurstelling omdat wij nu door het mooiste gedeelte van de Jura fietsen. Een deja-vu met onze vorige reis  vanuit Rome. Maar wij gaan ervoor; gehuld in plastic gaan we de Jura te lijf. Je moet hier van goede huize komen om alle beklimmingen  onder je wielen te verwerken. 10% tot 15% over 500 meter zijn geen uitzonderingen. Wij slaan flink wat fourage in en dit was echt nodig, want over een afstand van zo'n 80 km is er vandaag niets!!!!!. Eventuele bezichtingen laten we op deze dag maar aan ons voorbij gaan. Aan het eind van middag droogt  het op , en in razende vaart denderen we Lons le Saunier binnen. Nog even een opmerking over de Jura. In WWII  huisde hier  de Maquis, een Franse verzetsbeweging ; mede door de onbereikbaarheid van de streek vonden hier veel verzetsdaden plaats. Veel plaquettes herinneren hier aan.

Tot slot: dit is een dag geworden, die onze grenzen toch nog weer een beetje oprekte.

Weten jullie het verschil tussen een vrouw op een E-bike en een man op een Santos? Nu, de vrouw dineert voor 12 euro de man voor 32.

1. Corrie en Gerrit:
    9 augustus 2017
    Jaaaa de Jura. Dat voel je.
    De slotvraag: ....de man eet ruim 2x zoveel dan de vrouw.
  2. Greetje:
    9 augustus 2017
    wat hebben jullie het zwaar gehad, ik hoop dat jullie toch nog hebben kunnen genieten van de Jura, in onze tijd was het erg droog, veel water kan toch ook wel mooi zijn. Ik hoop dat jllie beter weer krijgen.