Dag-9-10

9 juli 2018 - Moissac, Frankrijk

Zaterdag en Zondag  7-8 juli  Verslagen komen t.z.t

07-07- 2018 Lourdes-Maubourguet 85 km Het was vanuit het centrum van Lourdes even zoeken naar de goede richting omdat we afgeweken waren van de tradionele pelgrimsroute. Ook dit was een pelgrimsroute maar richting Italie. De route liep in de richting van een omgekeerd vraagteken vanuit Lourdes, zodat we eerst naar het oosten reden en daarna uiteraard naar het noorden. We hebben deze route ook gekozenom de besneeuwde toppen van de Pyreneeen te zien. Wat een prachtig gezicht. Nog even een laatste opmerking over Lourdes: men wil rust, fietsers met zelfs de fiets aan de hand zijn niet welkom in de straatjes richting het heiligdom. Het is nu misschien tijd om nog de legende van de Pyreneen te vertellen. Erg lang geleden leefde er een heel mooie prinses die Pyrene heette. Op een dag werd ze voorgesteld aan de Romeinse god Hercules en ze werd op slag verliefd. Enkele maanden later werd uit deze ongewenste verhouding een schepsel geboren met het lichaam van een slag. Bebrix, de vader van Pyrene ontstak in grote woede.. Om aan zijn toorn te ontkomen vluchtte de jonge vrouw de bergen in die Gallie scheiden van Iberie. Vanwege de koude en de wilde dieren was het daargevaarlijk en zonder wapens en kracht kon Pyrene zichniet verdedigen. Hercules volgde haar voetsporen en vond haar overblijfselen verscheurd door klauwen en kaken. Vervuld van smart verbrandde hij Pyrenes lichaam op een stapel van stenen en de as werd door door de wind 0verspreid. Ter herinnering aan Pyrene kregen de bergen sindsdien de naam Pyreneeen. We gaan verder over echt oude, toch wel slechte wegen. Gewoon weggetjes die boerderijen met elkaar verbinden. De routemakers van de Europafietsers zouden we een seintje willen geven dat ze dat toch aan moeten passen, er zijn alternatieven. Bezienswaardigheden genoeg onder weg, bv. Castera-Loubix met een 11e eeuws kerkje van St. Michel met eenbijzondere wandschildering. De zwaarte van de 0route noopt ons onderscheid te maken tussen de bezienswaardigheden om de eindstreep van de dagetappe te halen. Bij onze chambre d'hote worden we bijzonder vriendelijk en enthousiast ontvangen door een enorm lieve Chien de brie/ Ierse setter, die er geen genoeg van krijgt ons te omhelzen. Ook zijn baas trakteert ons op een biertje. De prijs met ontbijt € 36.00. Als de gastheer de volgende morgen tegen de hond zegt dat we nu echt vertrekken gaat hij op zijn rug liggen en slaat een voorpoot over zijn ogen. Dag 9 08-07 Malbourguet - St. Puy, 84 km. We vertrekken voor ons doen redelijk vroeg, 8 uur , wegens de hitte die de laatste dagen rond de 30 graden komt. We fietsen Malbourguet uit, een voormalige bastide op de pelgrimsroute, maar nu een touristisch plaatsje tussen de riviertjes Adour en Echez. We trekken door een nog steeds bergachtig landschap met diverse beklimmingen van ca. 8% of hoger. De Pyreneeenliggen nog steeds op de achtergrond op de loer. Om een beeld van de zwaarte aan te geven, we maken elke dag toch nog ongeveer 1800 hoogtemeters, achter elkaar gezet is dit een hele klim. We komen aa in Biran waar het tijd is de bidons te vullen en eten in te slaan, want de volgende 30 km is er geen voorziening meer. In Biran staat een Notre Dame kerkje dat in 1660 werd geboud en aan de bouw ging een legende vooraf. In het kort: Een deugdzame jongedame kreeg een visioen waarbij een mooie iepenboom in het koor van het kerkje een wonderbaarlijke glans kreeg. Ook de pastoor die erbij gehaald was en een stoet gelovigen zagen dit verschijnsel. De lichtstralen uit de boom vormden een cirkel rond het beeldje van de maagd Maria dat aan de stam was bevestigd. Zij droeg aan de hals een kruis van witte stenen die schitterden als parels. De priester Nam eerbiedig het beeldje en bracht het naar de parochiekerk van St Martin aan de ingang van het dorp. Dit herhaalde zich nog 2 keer. De maagd bleek zelf haar plek voor een kapel gekozen te hebben. Deze legende wordt boven de boog van het kerkportaal uitgebeeld. Vandaag komen we steeds meer fietsers tegen. De ontmoeting is nogal eens na een beklimming boven op een top waar even wordt uitgeblazen en gedronken. De langeafstandfietsers volg meestal ook de route Oude wegen. En daarbij zijn nogal eens Nederlanders of Vlamingen. We belanden in Puy in een prachtig oud gebouw, hoog in de dikke muren waar een chambre d'hote met grote tuin is gevestigd. We worden op straat al opgewacht door een ratelende gastvrouw, die een mengelmoes van talen spreekt. En Nederlands heeft ze opgedaan in Brussel, een paar woorden, zoals ze zelf zegt. Morgenochtend kunnen we onszelf redden, dan is ze al heel vroeg vertrokken. Dat gaan wij ook maar doen, voor de grootse hitte uit.