Week-6

15 mei 2010 - Denemarken, Nederland

Week-6  21 Juni--- 26 Juni  175Km

Dag 40      21 Juni maandag

Vandaag vroeg vertrokken  het is mooi weer windje schuin tegen, nog steeds goede fietspaden  de route globaal, klitmeller ,Stenbjerg,Lernvig,Husby, Ringkobig, Angab, slaapplaats Angab Totaal 175 Km een mooie etappe met veel lokaal fietsverkeer ook kom ik een schoolklas achterop uiteraard ontkom ik niet aan enige uitleg wat ik toch met die bepakking aan het doen ben,de klas komt uit Noorwegen en is op schoolreis ,ik denk dat het vwo leerlingen zijn want iedereen moet even een praatje met me maken om te laten horen dat hun Engels zo goed is AHUM.

Na een tijdje gekletst te hebben wordt het me te link ,ze zitten bijna allemaal achterstevoren op hun fiets.

Ik neem afscheid en wordt nog uitgezongen (het leek op u zijt wellecome) maar dat kaneen hallucinatie geweest zijn.Verder maar weer over het strand langs het strand soms echt ploeteren, ik moet dit morgen anders aanpakken ,zo haal ik Sibculo nooit. Denemarken is best wel een mooi fietsland , maar niet voor fietsers die een redelijk snelle route zoeken, Aan de grote wegen loopt dan wel dan weer geen fietspad Broddelwerk . en ze rijden je bijna de zeem uit de broek.na weer een lastig stuk van de route had ik mijn drinken op , en je zult altijd zien  dat je dan toch zo'n verschrikkelijke dorst hebt. Nu toch maar water veragen aan een man die net zijn gras aan het maaien was, geen probleem kom even binnen, toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam was er geen houden aan.En ik vroeg alleen maar water,hij aan boord van het opleidingsschip van de Deense marine gevaren , sprak een beetje nederlands , want hij was veel in Den Helder geweest. Ik had maar een gedachte hier moesten corrie en gerrit bij zijn geweest. (geen zorgen ik heb zijn adres). Na mijn water te hebben gekregen Nee!! geen kraanwater maar echt deens bronwater nam ik hartelijk afscheid.Nog een klein stukje en ik zit nu op de camping in Tonder.

Langs de Deense kust lijken er wel honderden te zijn.

Dag - 41 Dinsdag  22 Juni

Argab,Narre,Varde,Ribe,Hojer,Tonder    178Km

Vanmorgen toch weer vroeg vertrokken het weer is goed ,een voordeel van vroeg vertrekken je hebt goed zicht of je de geplande afstand kunt halen, verder is veelal de wind gunstiger . Ik ben een beetje afgeweken van de geplande route . De noordzee kustenroute is voor een doorgaande fietser geen doen ,je zoekt je een ongeluk,daarbij komt dat de Denen er zelf ook geen weet van hebben dat er zogenaamde fietsroutes bestaan. Volgens hun loopt alles naar zee respectievelijk strand en dat is echt beulen met zo´n zware bepakking. Ze zijn een beetje argwanend, dat kan absuluut niet liggen aan mijn uiterlijk ik scheer en douche me geregeld. Ruik fris en ben de vriendelijkheid in eigen persoon.Momenteel toch maar de wat doorgaande wegen opgezocht, dit gaat ook beter omdat er hier meer grotere plaatsen liggen, en tussen deze plaatsen liggen fietspaden. Ik maak zonder het te beseffen flink tempo en moet mijzelf intomen steevast klinkt RUUUSTIG.

Je rijdt je over de kop!!!!!, dit is schijnbaar ook de conclusie van een Deen die mij op zijn racefiet achterop komt met zijn opmerking, du macht  richtig dampf , und das mit dese reifen und gepack. Na wederzijds enkele beleefdheden te hebben uitgewisseld vraagt hij of ik uit Noorwegen kom gezien mijn Noorse vlag achterop mijn fiets. Als ik vertel wat ik aan het doen ben ,trekt hij in de remmen , ik weet hier een kneippe ik wil hier meer van weten. Na mijn wetenswaardigheden te hebben verteld klinkt het meermalen man o man.het was best gezellig alleen lastig om weer om te schakelen van Engels naar Duits. Maar ons Europeanen lukt het.

Na dit leuke intermezzo snel weer op de fiets ,na een tijdje scheiden zich onze wegen, en met een ferme handdruk namen wij afscheid met de uitspraak behouden thuiskomst. In sneltrein vaart verder maar weer ik moest Tonder halen Planning is planning, maar dit was geen probleem ik rol om vijf uur de camping op.

Al met al een goede fietsdag, ik moet mij nog een mening vormen over de Denen ,kan ze nog niet goed plaatsen.Nog maar eens goed over nadenken, terwijl ik dit aan het tikken ben op mijn weblog valt de verbinding weg alles kwijt, maar ik heb wel weer met mijn maatje geskypt en dat maakt alles goed

Dag - 42      Woensdag 23 Juni

Tonder,Niebull,dagebuul ,husem Duitsland,heide,Meldorf,Itzehoe.  187Km

Bij het wakker worden 05.30 uur schitterend weer wind uit het westen, snel na het scheren en andere noodzakelijke ochtendbezigheden, bagage op de fiets en snel op weg .De bedoeling is om vandaag Itzehoe te halen. Om half zeven vertrek ik ,al snel zit het tempo er goed in en ik besluit bij de eerste de beste gelegenheid een kop koffie te nemen. Ongemerkt ben ik de grens overgestoken en kan ik weer met de Euro betalen.Ik kom nu wel steeds meer bepakte fietsers tegen ,de meesten gaan hetzij de Oostkust van Duitsland fietsen of zakken de Elbe af. Ik kom nog een man achterop met een enorme grote baard en haardos ,hij fietst zo langzaam dat hij bijna omvalt, hij komt uit Kristiansand en is op weg naar Nederland om bij kennissen een weekje door te brengen. Als hij met dit tempo doorfietst dan zie ik er hem niet komen. Een tijdje later als ik op een bankje mijn brood zit op te eten, zie ik een ligfietser aankomen , hij ligt zeer ontspannen en bloot op zijn ros ik hou hem staande en vraag of ik wat foto’s mag maken, ik vind het n.l. een aparte fiets , oke maak maar, het blijkt een zelfbouw titanium fiets te zijn, grote probleem verteld hij de wendbaarheid. Gert moet je maar eens bekijken.Ik vervolg mijn weg en ben om 17.30 uur in Itzehoe, ik neem eerst een pizza en zoek dan een hotel op

Ontspannen dag met toch weer 187Km op de teller.

Dag - 43      Donderdag 24 Juni

Itzehoe,Gluckstadt,Bremerhaven,Norderham,Westerstede   198 Km

Vandaag een pittige etappe ,vanwege de verwachte warmte vroeg vertrokken,bij Gluckstadt een tijdje aan de kade gezeten een beetje de tijd vergeten.Er was veel te zien bij het oversteken vande Elbe. De elbe ontspringt in het reuzengebergte (tjechie) en  bereikt bij Cuxhaven zijn grootste breedte: 15 km. De voortzetting van de Elbe in de Waddenzee heet de Buitenelbe (AußenelbeTsjechië. Via Pardubice en Ústí nad Labem loopt de rivier naar het westen en komt ten zuidoosten van Dresden Duitsland (deelstaat Saksen) binnen. Het bergachtige gebied tot Dresden heet de Sächsische Schweiz. Vanaf Riesa bereikt de Elbe het laagland en begint de middenloop van de rivier.Via Dessau en Maagdenburgverloopt de middenloop van de Elbe verder in noordwestelijke richting. Bij het stadjeLauenburg begint het Elbe-Lübeckkanaal, dat de rivier sinds 1900 met de Oostzeeverbindt. Iets verder stroomafwaarts bevindt zich bij Geesthacht een stuw: vanaf hier is er getijwerking en begint de benedenloop van de rivier.Aan de benedenloop domineert de stad Hamburg, de grootste stad aan de Elbe. De Elbe splitst zich hier in twee takken: de Norderelbe en de Süderelbe, die zich later weer verenigen. Het gedeelte van de benedenloop van Hamburg tot de Noordzee staat bekend als Niederelbe.De Elbe mondt bij Cuxhaven via een estuarium uit in de Noordzee In 1962 werd in het bijzonderHamburgzwaar getroffen door een stormvloed. In augustus 2002 hadden grote delen van het stroomgebied van de Elbe ten gevolge van overvloedige regenval te maken met ernstige overstromingen.Na het oversteken spring ik weer op de fiets om mijn weg te vervolgen, je merkt dat de goede weersomstandigheden menigeen naar buiten lokt. Het is best druk op de fietspaden,ik kan geen moment op de kaart krijgen of ik krijg velerlei goede raad om toch maar voral links ,recht, of rechtdoor te gaan.Later begin ik maar een beetje in het geniep op stille plekjes op de kaart te kijken,het schiet niet erg op.Het landschap is nederlands en wel bekend houtwallen , en veel kleine dorpjes, je fietst hier in een morengebied in de driehoek n Oldenburg , Leer, Papenburg.Ik fiets stevig door en om zes uur vind ik een hotel in Westerstede. Met omleidingen en zoeken toch nog 200Km. Op de heenweg heb ik niet naar een mooie route gezocht, ik fietste toen van grote stad naar stad lange rechte wegen met fietspaden. Dit doe ik nu anders maar de consuquentie is dat het allemaal wat langer duurt maar wel afwisselend. Morgen de laatste dag Hoeraaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!

Dag - 44      Vrijdag 42 25 Juni  Het is gelukt weer thuis

Westerstede,langs Oldenburg, links  of rechts  meppen,twist,ri Nordhorn,sibculo  165Km

Na een voorspoedige rit trok ik na 7143 Km de remmen dicht ,Adri wachte me op bij de grensovergang Duitsland- Nederland vanwaar ik nog een 10 km naar huis moest fietsen , blij dat ik haar weer kon omarmen. Toen ik de Kloosterdijk opdraaide kreeg ik het vage vermoeden dat een en ander niet ongemerkt aan een ieder voorbij was gegaan. De buren Kloosterdijk hadden een prachtige ontvangst voorbereid ,kompleet met borden,spandoeken slingers en jawel een echte beker gegraveerd en al.

Het stilletjes binnenkomen lukte dus niet, maar beste mensen dit was honderdmaal mooier allemaal bedankt. Onder het genot van een drankje en hapje nog even napraten over de ontvangst en mijn fietservaringen. Dit even in het kort, ik ben nog wel van plan van en over de hele reis een samenvatting te maken . Eerst maar even bijkomen,ik moet wel zeggen dat ik lichamenlijk goed in orde ben, de conditie is naar het einde toe niet verslechterd maar juist verbeterd . De zwaarste etappe's waren die door het Setesdal waar ik echt fysiek aan mijn eindje was. Ook heb ik het met de wind goed getroffen, natuurlijk waren er dagen met wind tegen, maar relatief gezien meer voor dan nadeel van de wind gehad.

Zweden was slecht pas ri Kiruna werd het beter Noordkaap slecht ,met de dag daarop stralend weer.

Lofoten maar eenmaal een verregende dag, verdere reis wel eens een bui , maar verder goed.

Ben blij weer thuis te zijn,   Groeten  MM