Dag-20 18juli Premery-Cervenon-St, Pere 65km

18 juli 2018 - Saint-Père, Frankrijk

Woensdag 18 juli Premery-Cervenon-St, Pere  65km.

Nachtrust in Cervenon is uitstekend verlopen; we zijn uitgerust en hebben er weer zin in. Dit komt mede doordat we na bestudering van de route de indruk hebben dat het wat makkelijker wordt. Dit dan aangaande de stijgingspercentage's. We hebben op een enkele uitzondering na toch steeds temperaturen van +/- 30 graden. Onze gastheer wijst ons na een prima ontbijt een mooiere weg, die ons niet terugleidt naar Premery , maar zoals hij zegt , door een lieflijk landschap. Lieflijk is het zeker, maar wel met een forse klim naar 500mtr. Maar dan heb je ook wat.  Nahijgend staan we ons te vergapen aan een landschap uit een fotoboek. De route blijft van een hoog gehalte aan fietsplezier over een goed lopende weg . Hellingen van 7% vormen hier een uitzondering , het blijft veelal steken bij 5%.  Adri noemt dit een soep-col.

Rond 13 uur waren we al vele dorpjes gepasseerd, maar nergens een voorziening voor iets anders dan warm water uit de bidon. In Corbigny lukt het. Ook deze plaats ligt weer aan een riviertje op de plaats waar een Romeinse weg kruiste die van Dijon naar Bourges voerde. We zien nog enkele ronde torens die resten van de ommuring. In de vroege pelgrimstijd was het een belangrijke plaats voor verzorging van Santiagogangers.  St. Leonard speelde hierbij een belangrijke rol en aan zijn benedictijner abdij dankte het stadje haar ontwikkeling. De relieken van St. Leonard  werden in een eenvoudige priorij aan de pelgrimsweg bewaard. Volgens een legende heeft de naastgelegen bron van St. Agate in een tijd van voedselschaarste melk geleverd. De kapel was toen een belangrijk bedevaartsoord.

Na Corbigny kruisen we het Canal du Nivers. Het doet ons denken aan een vroegere tocht door Schotland. Er ligt ook een z.g. narrow boat aangemeerd. We zijn dan bij Chitry les minus, hier waren vroeger loodmijnen.

Om een uur of 4 zien we op een heuvel inde verte Vezelay liggen. Het lijkt ons een forse klim. Vandaag houden we het 2km eerder voor gezien en parkeren in St.Pere, aan de voet van de heuvel.

1. Corrie en Gerrit:
    19 juli 2018
    Adri en Rien,het lijkt nu en dan "jullie eigen Tour de France" !!
    ( fietsen langs de jaagpaden met de narrow boats in Schotland. "Waar blijft de tijd"? )
    Hartelijke groet en behouden vaart.
    Corrie en Gerrit